UK Premiere

09.11.2009
Englandspremiere av Jakob Rørviks "Scratch" i London den 10. november.
scratch4liten
jakob
 
“Scratch” av Jakob Rørvik har Englandspremiere på Ciné Lumière i London 10. november. 
 
-Produsentene mine, Tamsin Lyons og Yngve Sæther, og jeg har alltid ønsket en skikkelig premiere her i London, forteller Jakob, som er delvis basert i London. Han føler seg heldig for støtten fra den norske ambassaden og Det norske filminstituttet for arrangementet. 
 
-Og vi har vært så heldige at Ciné Lumière, en erverdig fransk kino i South Kensington, også liker prosjektet. Dette er en kino jeg har vanket mye på. De viser en rekke franske nybølgefilmer, så det føles fint at min film nå blir en del av programmet deres. Et av de mer uvanlige elementene ved premieren er at vi kombinerer visningen med en utstilling av stillbildene som er en del av filmens fortelling.
 
scratch2MANGE “BYER” I BYEN
Jakob mener det er naturlig at filmen vises i England, fordi dens fortelling foregår i London.  Filmen handler om den norske kunststudenten Lena (spilt av Viktoria Winge) som fascineres av Sol (spilt av Luke Treadaway) og gjør han til sitt fotokunstprosjekt. Hun følger etter ham og tar bilder, uten at han vet om det. Det hele snur seg når Sol oppdager Lena og blir den som følger henne.
 
-Det er så mange “byer” i London, og jeg er spent på om filmen kommuniserer også til dem som først og fremst kjenner andre lag av London. Og jeg er også spent på diskutere filmen med dem som kjenner “min” London, sier Jakob. 
 
BLIKK
Jakob er opptatt av at man i film prøver a formidle sitt “blikk” på verden. Han er interessert i hvordan Lena karakteren opplever sin verden, og han prøver å formidle hennes subjektive opplevelse og tolkning så ærlig han kan. 
 
Filosoferinger rundt “blikk” og hvem som eier det er noe som dukker opp etter å ha sett “Scratch”. På spørsmål om hva det det med "blikket" som fascinerer han, svarer Jakob:
 
-Det er et veldig interessant spørsmål. I hvor stor grad er filmen et uttrykk for karakteren Lenas blikk på verden... og i hvor stor grad er filmen et uttrykk for mitt blikk? I hvor stor grad gir jeg plass til at karakteren får leve sitt eget liv, og i hvor stor grad er karakteren et talerør for mine ideer? Vi er ikke det samme blikket, men det er spennende å utforske gråsonene.
 
scratch on set
 
 
DØREN TIL FILMSETTET
-Et av de kriteriene jeg satte da jeg skrev manuset var at jeg i større grad enn før skulle la denne filmen få leve. Og med det mener jeg at jeg ville være mer åpen for at filmen kunne få utvilke seg i møte med skuespillernes tolkninger og mitt møte med ulike muligheter på location, forteller Jakob.
 
Han lot seg inspirere av Truffaut.
 
scratch1-Jeg tror det var han som snakket om gleden ved å la døren til filmsettet stå åpen, det vil si at man er åpen for det eller den som plutselig dukker opp midt i en tagning. Utfordringen ligger i å integrere disse nye mulighetene med kjernen i filmen. Men samtidig som jeg har flørtet med en mer prosess-orientert tilnærming til det å lage film, så er det noe uangripelig i Lenas karakter som jeg føler har vært konstant fra første versjon av manuset og fram til den låste klippen. Og det mer enn noe gjør at jeg kan si at jeg er fornøyd med filmen. 
 
Han mener at med “Scratch” at han har i større grad enn tidligere klart �� feste sine bilder til film. Den er likevel en naturlig fortsettelse av hans uttrykksform. Han mener at dersom man ser kortfimene hans samlet at det finnes en tematisk og formmessig sammenheng og konsekvent utvilking.  Hva denne tråden består av, ønsker han å være forsiktig med å uttale seg om, selv om han antyder noen elementer.
 
-Jeg legger merke til at jeg alltid gir rom for at vi skal få lov til å høre og se miljøet karakterene beveger seg i. For meg er dette like viktig som muntlig dialog, påpeker han.
 
 
 
Trailer av "Scratch":
 

 
 
For mer informasjon om Jakob Rørvik og “Scratch”:
{{teaser1:html}}
 
{{teaser2:html}}
{{teaser3:html}}
{{teaser4:html}}
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}