Reisebrev fra L.A.

19.04.2010

Jeg skriver dette fra Filmkraft Locations midlertidigefilial på Arlanda. Heldig som jeg er var flyet mitt fra Chicago et av veldig fåsom faktisk fikk fly til Europa denne søndagen med vulkanskyer  på alle kanter. Jammen bra jeg slapp åbli sittende fast i L.A… Ironisk ment selvfølgelig, men når sant skal sies harjeg aldri hatt noen sterk trang til å reise dit. Slik er det imidlertid ikkelenger. Mange av fordommene jeg har hatt om L.A. og Hollywood er helt sanne,men de gjelder bare for en liten del av menneskene i en by og en bransje som erfantastisk mangesidig og interessant. Jeg vil ikke si jeg er frelst, men serhelt klart annerledes på Hollywood nå en før. Det som gjorde sterkest inntrykki tillegg til det fantastiske lyset og nærheten til Stillehavet , er den unike nettverkskulturen. Amerikanerne er imponerende imøtekommende og positive. Dehusker alltid navnet ditt og lytter til hva du har å si. Nå møtte ikke jeg noen toppsjefer fra de store studioene, som nok kan være ganske krevende, men de fleste jeg møtte hadde mange slike positive egenskaper. 

 Besøket mitt begynte med Film Commission Professional, som er et kurs/workshop som kvalifiserer til å lede en offisiell filmkommisjon. Mine medstudenter kom fra Chile, Uruguay, Kenya, Jordan,Brasil, Finland, Østerrike, Belgia og flere Amerikanske stater, så det kan trygt kalles et internasjonalt miljø. Kurset byggerpå Film Commission Fundamentals som er et ukelangt online kurs, og gir en ganske generell men nyttig innføring i daglig drift og konkret problemløsning  for filmkommisjoner. Filmkraft Rogaland er fra 13.04.2010 interrim-medlem i Association of Film CommissionersInternational (AFCI) som arrangerer kursene og Locations Trade Show, og blir fullverdig medlem når jeg har tatt min eksamen i neste uke :)

 Etter kurset deltok jeg på Locations Trade Show som er enfagmesse hvor alle verdens filmkommisjoner får anledning til å vise seg fremfor Hollywood-produsenter og locationscouter. Her presenterer man seg gjerne med bilder av spektakulære locations, men praten handler mest om insentiver og hvordan man kan oppnå økonomiske fordeler ved å legge en produksjon til et bestemt sted. Vi hadde en stand her sammen med Scandinavian Locations som er et samarbeid bestående av 10 filmkommisjoner , nasjonale og regionale fra Norge,Sverige, Danmark, Finland. Standen var utformet som en skandinavisk stue med skandinaviske designermøbler fra 50 og 60 tallet. Et populært innslag i et ellers ganske strømlinjeformet miljø. Vi snakket med mengder av mennesker ogutvekslet visittkort, men det gjenstår å se hva som kommer ut av det. Om detbare fører til et eneste prosjekt av litt størrelse, er det definitivt verdt innsatsen for vår del. 

 

Det mest interessante i forhold til events som dette, er ikke alltid det som skjer på selve messen, men alt som skjer rundt. Bare det å være i L.A. med nettverk i filmbransjen fører til uformelle møter, som direkte eller indirekte leder videre til samtaler om prosjekter etc. Nå blir det nok en stund til noen fra Filmkraft skal til L.A. igjen, men jeg har i alle fall fått verdifulle erfaringer og knyttet nettverk som jeg kommer til å dra nytte av i Cannes og Berlin og i det daglige arbeidet på Filmkraftkontoret.

 Øyvind Hollo-Klausen

Prosjektleder 

Filmkraft Location 

{{teaser1:html}}
 
{{teaser2:html}}
{{teaser3:html}}
{{teaser4:html}}
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}