NRK skal slå dansker og svensker

20.01.2009
NRK-sjef Hans-Tore Bjerkaas har åpnet tv-året 2009 knallsterkt. - Vi skal gjøre det bedre enn våre søsterselskap i Skandinavia, sier han.
Tv-året 2009 er kommet i gang og de siste ukene har NRK1 ligget på markedsandeler opp mot 40 prosent i riksuniverset (12+). Ikke minst har den etterhvert svært så berømte gullrekka startet meget bra.

Les også: Drømmetall for Gullrekka

Les også: Pangåpning fra Gullrekka

- NRK-året har startet bra. NRK1 har kommet bra ut, men det gjør vi alltid på nyåret. Det er et mønster i dette i den forstand at de kommersielle kanalene er noe senere ute med satsingene sine. Tilsvarende pleier de kommersielle kanalene å gjøre det svært godt i mai. Derfor ringer journalistene TV 2 på nyåret med spørsm��l om hvorfor det går så dårlig, mens NRK får de samme telefonene i mai, sier Hans-Tore Bjerkaas til Kampanje.

Tror på lavere tv-andel
Hans-Tore Bjerkaas ser lyst på utsiktene i 2009, men understreker at utfordringene er mange selv om det akkurat nå er svært mange tv-seere som NRK har en god andel av.

Les også: En million svensker så på Skavlan

- På tv er ambisjonen at vi skal gjøre det bedre enn våre søsterselskap i Skandinavia, noe som betyr å holde NRK1 godt over 20 prosent. Fragmenteringen fortsetter ennå en stund og byr oss på stadige utfordringer i form av økt konkurranse på tv. Derfor tør jeg ikke spå om markedsandelen i NRK1 i klassisk forstand, men vi vil neppe se 40 prosent igjen. Når vi nå har satt oss det ambisiøse målet at fire av fem nordmenn skal bruke et NRK-tilbud hver dag er det en krevende ambisjon, sier Bjerkaas. 
 
Kilde: Kampanje




  
{{teaser1:html}}
 
{{teaser2:html}}
{{teaser3:html}}
{{teaser4:html}}
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}