Norske dataspill kjemper mot giganter

20.01.2009
Dataspill har gått forbi musikk i omsetning i Norge. Men norske spillutviklere har fortsatt trange kår.
Omsetningstallene for dataspill har gått i været de siste åtte årene og har nå passert tallene for omsetning av musikk. Likevel produseres det relativt få dataspill i Norge, og med unntak av landets største spillprodusent, Funcom, har de fleste norske spillprodusenter svært beskjedne internasjonale ambisjoner.

Den norske filmbransjen opplever et oppsving etter at kulturminister Giske har tatt politiske virkemidler i bruk for å få opp norskandelen på kino. Nå håper spillutviklerne at det samme skal skje med spillbransjen.
 
Kostbar produksjon
Daglig leder Jack Kristoffersen hos spillutvikleren Artplant poengterer at det er dyrt å lage dataspill. Han og kollegene er kanskje mest kjent for norske barnespill som Kaptein Sabeltann, Elias, Skomakergata og Månetoppen, men satser på det internasjonale markedet med sine nye titler.

–Som spillprodusenter konkurrerer vi mot Sony, Nintendo og andre giganter med store markedsapparater. Det gjør konkurransesituasjonen vanskelig, selv når vi konsentrerer oss om det norske markedet. Det er ikke enkelt å lage et kvalitetsspill som Kaptein Sabeltann for et så lite marked, forklarer han.

Kristoffersen trekker paralleller til norsk film, der politiske grep og nye støtteordninger har gitt en historisk høy andel norske filmer på kino.

–Forskjellen er at filmprodusentene får produksjonsstøtte, det får ikke vi. Men det er ting på gang. I fjor ble det lagt frem en stortingsmelding med mange gode forslag for å sikre mindre studioer god økonomi. For eksempel får vi lanseringstilskudd også til spill, noe jeg har stor tro på. Det er ingen vits i å lage gode spill hvis ingen får vite om dem, sier Kristoffersen.

Stortingsmeldingen om dataspill ble lagt frem i mars 2008. Der peker departementet på behovet for en økt satsning på utvikling av norske spill, for på den måten å sikre en livskraftig norsk spillbransje.

Den målsetningen ønskes velkommen av Jørgen Tharaldsen, styreleder i Spillprodusentforeningen og produktsjef hos spillprodusenten Funcom. –Det har aldri blitt produsert så mange spill i Norge som nå. Problemet er å få opp kvaliteten, mener han.

–Det blir stadig vanskeligere å få penger fra de internasjonale distributørene, og dermed blir støtteordningene viktigere enn noensinne. Jeg skulle gjerne hatt enda bedre ordninger, men man kan ikke bare p��se penger inn i en bransje når det ikke står noen som kan ta imot. Man må ha to tanker i hodet på en gang, satse på utdanning og kompetanseutveksling samtidig som man gjør det mulig for spillprodusentene å klare seg.
 
Se mot Sverige
Spillforsker Jørgen Kirksæther tror det kan være lurt å vende blikket mot øst for å hente inspirasjon til utvikling av spillbransjen.

–Den svenske spillbransjen er mer moden. Der har de lengre tradisjoner enn her, de satset tidlig på utdanning, og en rekke store internasjonale «hits» har gitt utviklerne tillit i distributørleddet. Det gjør det enklere å skaffe kapital til nye produksjoner, mener han.
 
Kilde: Aftenposten
{{teaser1:html}}
 
{{teaser2:html}}
{{teaser3:html}}
{{teaser4:html}}
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}