Miniserie: Pitching av filmidéer - Del 2

15.03.2010
Her er del 2 av vår nye miniserie om pitching: Mer om vanlige feil du bør unngå.
megafon

megafon

VANLIGE FEIL VED PITCHING, del 2


En god pitch for de rette instansene kan være første steg mot å få realisert prosjektet ditt. En dårlig pitch kan være nådestøtet.


Mike Robinson forklarer hva man skal gjøre, både hvordan forberede seg og hvordan fremføre, når man skal holde en pitch. Han trekker også frem hva man IKKE skal gjøre. 


Dette er del 2 i vår miniserie om pitching. Denne artikkelen handler om vanlige feil ved pitching, del 2. Del 1 om vanlige feil kan du lese her..




Unngå “søte effekter” med mindre de er veldig gjennomtenkt.

En del velger å kle seg opp eller dele ut effekter som skal sette publikumet i den rette stemningen. Av og til kan dette fungere utmerket, andre ganger er kan det gå helt galt. Dersom effektene virkelig underbygger karakterene og temaet, kan det være virkningsfullt. Dersom det er bare “stafasje”, kan det virke påklistret.


Det er historien din som skal selge prosjektet, ikke det du gjør for å skape ekstra oppmerksomhet.



Stille uforberedt

Hvis du ikke er forberedt, så ikke pitch. Ingen ting er mer irriterende for dem som skal høre på. Det kan også virke respektløs for dem som stiller sin verdifulle tid for å høre på deg.


Ikke tro at du kan ta det helt på sparket. Det skinner tydelig gjennom.


Det holder ikke bare å si “Jeg har en god idé”. Investorer og selskapene som eventuelt skal bidra til å sette prosjektet ut i livet vurderer ikke bare hvorvidt idéen din er genial og noe de kan tjene penger på, de vurderer også deg. Er du uforberedt, kan det virke negativt på hvordan de bedømmer deg. De skal tross alt samarbeide med deg over tid. De bruker din pitch til å gjøre seg opp en mening om hvordan de tror det ville være å jobbe sammen med deg.



Ikke stol på tekniske virkemidler

Uansett hvor mye man tester de tekniske virkemidlene på forhånd, kan det oppstå uventede problemer akkurat når man skal pitche. Vit derfor så mye om prosjektet at du kan snakke om det uten støtten av hjelpemidler.


For all del: ikke bli så satt ut at du ikke kan fortsette. Gjennomfør pitchen likevel.



Manglende lidenskap

Dette skjer oftest når folk er arrogante eller har for stor tro på seg selv. Av og til kan man lure på om folk er virkelig interessert i prosjektet sitt. Hvis det ikke er tydelig at du faktisk LIKER prosjektet ditt og har lidenskap i forhold til det, så kan du ikke forvente at andre vil tenne på idéen din.



“Vi kan bare endre til hunder”-syndromet

Hvis dine hovedkarakter er katter, men tv selskapet sier de har for mange katte-produksjoner, er feil umiddelbar respons “Vi kan bare endre kattene til hunder.”


Hvis du enkelt og greit kan endre karakterer, setting, målgruppe uten å vurdere konsekvensene, virker det som om du ikke har tenkt nøye gjennom hva du jobber med. Noe helt annet er om motparten kommer til deg og ønsker å diskutere endringer i en forhandlingsprosess. Hvis du kan skifte viktige elementer på stående fot, uten nøye overveielser, vil du og prosjektet ditt virke vinglete.



Ikke kjenne til markedet

Du må kjenne markedet og målgruppen. Uvitenhet om disse vil slå beina under prosjektet ditt. 


Gjør din research!



Feil person som presenterer prosjektet

Vurder hvem som er den beste til å pitche prosjektet. Det kan like gjerne være manusforfatteren, designeren, regissøren som produsenten. Den som best kan formidle visjonen er den beste til å pitche.  


Det krever stor mot å innse at man kanskje ikke er den rette til å gjøre selve pitchen og overlate den til andre som kan fremføre den bedre.




Dette er delen to av vår miniserie om pitching, basert på Mike Robinsens pitchekurs i Stavanger i mars 2010. Kommende artikler handler om hvordan forberede en pitch, pitchebibelen, hvordan presentere prosjektet og bruk av trailer eller pilot.


Tidligere artikler i denne serien:

Del 1: VANLIGE FEIL VED PITCHING, del 1



OM MIKE ROBINSEN

Mike Robinson har mange års erfaring som veileder og moderator for Cartoon Forum og Cartoon Movie. Han har opplevd utallige pitcher.

Trenger du fagfolk til ditt neste prosjekt?
Sjekk vårt bransjeregister.
 
Database med filmer som er produsert med tilskudd fra Filmkraft Rogaland eller Filmkraft Invest.
Portal for levering av søknander om utvikling og produksjon av kortfilm, dokumentar, TV-serie, spillefilm og dataspill i tillegg til kompetansehevende tiltak..  
Ta kontakt med oss i Filmkraft.
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}