Miniserie: Pitching av filmidéer - Del 1

08.03.2010
En god pitch for de rette instansene kan være første steg mot å få realisert prosjektet ditt. Les om hva du bør gjøre og hva du IKKE bør gjøre.
megafon
megafon
 
 
En god pitch for de rette instansene kan være første steg mot å få realisert prosjektet ditt. En dårlig pitch kan være nådestøtet.
 
Mike Robinson fra Cartoon er i Stavanger og holder i disse dagene et todagers kurs i pitching. Deltakere - produsenter, regissører og manusforfattere  - fra hele landet er samlet for å lære hvordan man skal pitche ovenfor produsenter og finansiører. 
 
Mike forklarer hva man skal gjøre, både hvordan forberede seg og hvordan fremføre, når man skal holde en pitch. Han trekker også frem hva man IKKE skal gjøre. 
 
Første del i vår miniserie om pitching handler om vanlige feil ved pitching, del 1. Del 2 om vanlige feil er vår neste artikkel.
 
 

VANLIGE FEIL VED PITCHING, del 1

Pitche feil prosjekt til feil investor eller distributør
Du må kjenne investoren og den du skal pitche til. Hva er de på jakt etter? Hva er det de produserer? Hvem er deres målgruppe?
 
Det virker veldig uprofesjonelt å pitche noe som ligger utenfor interesseområdet til dem som kan være mulig investor. Mange vil bli provosert over at du misbruker deres verdifulle tid. Dette kan også bli brukt negativt mot deg om du på et senere tidspunkt ønsker å presentere et prosjekt som ligger innenfor deres interesseområdet.
 
En meget viktig regel er derfor: Gjør research! Vit hvem du treffer og hva de er på jakt etter!!! Vis at du vet hvem de er og hva de jobber med. 
 
Unngå for all del å ta dette for langt - du skal ikke smiske. Du skal bare vise at du stiller forberedt.
 
 
Holdningen din
Du har selvsagt stor tro på din egen idé og mener at den er det beste. Dessverre kan dette ofte virke arrogant. Ikke tro at du kan sette deg høyere enn investoren eller oppkjøperen. 
 
Mike Robinsen fortalte en skrekkhistorie om en som pitchet og ble så sint da investoren sa at dette prosjektet ikke var for dem, at han hisset seg opp og gav klar beskjed om hvor dårlig den tv-stasjonen var, hvor dårlige programmer de viste og attpå til fortalte at hans konsept ville redde hele tv stasjonen. At dette ikke gikk bra for han der og der, sier seg selv. Dessverre for han ble dette snakket om langt utover, og han hadde da problem med å få andre i tale i ettertid.
 
En annen måte å fremstå arrogant på er å ta mer tid enn det som er avtalt. Enda en måte å fremstå negativ på er at du ikker bare henviser til tilsvarende produksjoner til sammenligning, men påstår at ditt prosjekt er bedre enn Disney eller Pixar.
 
 
Manglende fokus
Nerver slår ofte inn, og da er det lett å rote seg bort i subplotter og mindre viktige karakterer.  Dette virker rotete og fører til at du ikke virker forberedt.
 
 
Mangelfull utvikling
Ikke presenter prosjektet før utviklingen er ferdig. Er ikke karakterene utviklet og hvilke type historie som skal fortelles, bør man ikke pitche prosjektet. 
 
Ikke undervurder punlikumet ditt. De vil fort se at du ikke er kommet langt nok i prosessen til at de kan ta seriøs stilling om hvor vidt de vil være interessert i prosjektet.
 
 
Ukonsekvent
Hvis innholdet og målgruppen ikke henger sammen, tilsier dette at man ikke er forberedt eller kommet langt nok i utviklingen av prosjektet. Dersom man ikke holder en gjennomgående linje, er dette forvirrende. Sannsyligvis vil ikke investorer stå i kø for prosjekter som lider under inkonsekvensen.
 
 
Ikke snakk for mye
Du får som regel tildelt en viss tid til å fremføre din pitch. Disponer tiden godt. Ikke snakk utover det du trenger. Det kan være lett å miste tråden.
 
Hvis du deler tiden med samarbeidsparter, husk at de skal også ha sin tid. 
 
En pitchesitiuasjon er ofte stressende, fordi så mye står på spill. Da kan man oppleve å få hjerneteppe. I slike situasjoner er det lett å prøve å innhente seg igjen ved å prate ukontrollert.
 
 
Dette er første delen av vår miniserie om pitching, basert på Mike Robinsens pitchekurs i Stavanger i mars 2010. Kommende artikler handler om hvordan forberede en pitch, pitchebibelen, hvordan presentere prosjektet og bruk av trailer eller pilot.
 
 
OM MIKE ROBINSEN
Mike Robinson har mange års erfaring som veileder og moderator for Cartoon Forum og Cartoon Movie. Han har opplevd utallige pitcher.
 
 
Trenger du fagfolk til ditt neste prosjekt?
Sjekk vårt bransjeregister.
 
Database med filmer som er produsert med tilskudd fra Filmkraft Rogaland eller Filmkraft Invest.
Portal for levering av søknander om utvikling og produksjon av kortfilm, dokumentar, TV-serie, spillefilm og dataspill i tillegg til kompetansehevende tiltak..  
Ta kontakt med oss i Filmkraft.
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}