Mer enn struktur

12.06.2010
Struktur og plotting er viktig, men det er ikke nok for å lage en god film. Forfattere, regissører og produsenter fra hele landet var samlet for kort tid siden i KinoKino for å høre David Freeman forelese "Beyond Structure".
screenwriting liten

-Filmpublikumet tenker enten “Hva skjer nå?” eller “Dette er kjedelig....”. Kjedsomhet er filmens fiende.


David Freeman, anerkjent manusdoktor og lærer, slår ubønnhørelig fast hva dødsstøtet til en film er. 


Det ligger ikke nødvendigvis i selve strukturen. Man kan være ufattelig dyktig til å plotte og til å legge inn vendepunktene i første og annen akt, men likevel skrive en dødsens kjedelig  historie. 


David tok kurs etter kurs på UCLA for en del år siden. Lærerne var ofte manusforfattere i Hollywood som tjente noen ekstra kroner på si’. Flere av dem hadde til og med skrevet en og annen film som gjorde stor suksess.


-Jeg spurte dem hva som måtte til for å skrive en uforglemmelig scene og fikk til svar at det ikke fantes noen svar, forklarer David. Han slo seg ikke til ro med dette.


-Alle andre kunstarter har sine teknikker. Bryter man ned et maleri, en danseforestilling, et musikkstykke, så vil man finne elementene som ligger i bunn. Disse må man øve og øve på for å få helheten til å sitte som den skal. Hvorfor er da skriving så mystisk?


Femten år siden satte David i gang jakten på teknikkene som utgjør byggesteinene i god historiefortelling. Han gjorde det for sin egen del for å kunne skrive bedre filmmanus, men fant fort ut at den kunnskapen han bygget opp var relevant for alle som driver med historiefortellinger.


Denne kunnskapen delte han med 40 - 50 historiefortellere som var samlet på KinoKino i Sandnes i mai 2010. Manus- og romanforfattere, teaterdramatikere, regissører og produsenter fra hele Norge. Til og med en svensk dramatiker fant det verdt å ta turen til Sandnes for å lytte og å lære.



IKKE INTUITIVT

-Noen får det til intuitivt en gang i livet. Enda færre får det til gjentakende ganger, kun basert på intitiv skriving, påstår David.


Til sammenligning trekker han frem Mozart og Beethoven. Mozart komponerte visstnok uten anstrengelse, mens Beethoven måtte jobbe mer for å skape sine verk.


-Muligens er det noen skrivende Mozart’er blant oss i dag, smiler David, mens han karakteriserer seg selv som Beethoven. 


I følge David er det nemlig ikke tilstrekkelig å skrive på måfå, dersom man skal unngå å havne i det fryktede kjedsomehetens grep. 


-Ofte klarer gode forfattere å skape gode begynnelser og avslutninger. Problemet er andre akten. 


Da er det godt å ha en knippe med redskaper som man kan ty til. I følge David er løsningen å skape karakterer med følelsesmessig dybde og scener som også har følelsesmessig dybde. Dialog er en annen fallgruve hvor kjedsomheten kan snike seg inn.


I løpet av to intense dager gjennomgår David på sine kurs hva som skal til for å skape den følelsesmessige dybden i karakterene og i hver eneste scene i en historie. Han gir også en grundig sjekkliste for hva man kan sammenligne dialogen sin med, for å se om den er dynamisk nok til å fenge publikumet.


Som eksempel på hvordan han bruker elementer fra sine hundrevis av teknikker og anvender dem på Avantar, sjekk ut artikkelen som ligger på hjemmesiden hans: http://www.beyondstructure.com/article_avatar.php



Les mer om David Freeman på www.beyondstructure.com

{{teaser1:html}}
 
{{teaser2:html}}
{{teaser3:html}}
{{teaser4:html}}
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}