Manusprat

30.11.2010
Gunnar Staalesen om veien fra litterært verk til lerret.
gstaalsen liten

gstaalesen

 

Det finnes et sted hvor litteratur og film møtes. For noen uker siden var dette stedet andre etasje på Smiå bistro og pianobar. Vi befinner oss i sjarmerende Skudesnes havn, og anledningen er ingen annen enn den Internasjonale litteratur og kulturfestivalen SILK. Både film og litteratur elskere er tilstede for å høre forfatter Gunnar Staalesen prate om Varg Veums møte med filmverdenen. Veien fra litterært verk til lerret. 


Da SILK ble "født" på facebook den 2.juledag var Staalesen den første til å takke ja. For litt siden kom Filmkraft i kontakt med festivalen og fikk avtalt denne spennende manuspraten. Den produktive forfatteren deler mer enn gjerne sine erfaringer omkring prosessen. 


- Når dere først slipper en bergenser løs, så er det gjort, spøker Gunnar. Han har en halvtime til rådighet, og tar oss tilbake til starten av sin karriere. 

 

Det var en gang Staalesen hadde en drøm om å bli skuespiller. Denne fikk han testet ut på teater scenen, men så kom det en dag der han oppdaget at han var flinkere til å forfatte teksten enn selve fremføringen. Han fortsatte sitt arbeid for scenen, og begynte etterhvert på sitt første litterære verk  



Den neste Knut Hamsun

- Jeg tenkte vel jeg skulle bli den neste Knut Hamsun eller noe. 

 

Han ler litt, og fortsetter: Men så skjønte jeg at krim var mer min greie. I 2006 startet inspillingen til den første filmatiseringen av Varg Veum. Nå er de siste bøkene på god vei til lerretet, og serien kan ikke skryte på seg mindre enn å bli den lengste i norsk filmhistorie. 


-Jeg er imponert over de som gidder å skrive for film! Som litterær forfatter er det bare deg og dataen, og du vet at boken blir gitt ut etter klarsignal. Med film kommer jo et hav av faktorer med i bildet og plutselig er usikkerheten mot ferdig produkt stor, forteller Staalesen. 


Vi nikker, det er jo sant. Til tross for flere adapsjoner har Staalesen lært den harde realiteten i filmbransjen. Før Veum hadde erfarte han et par skrinlagte filmprosjekter. 


-Det er jo ofte slik at det handler i utviklingshjulet, og aldri kommer lenger. Men jeg stresset aldri stort med det, jeg holdt meg til å skrive bøker. Han forteller om flere år med henvendelser og frem og tilbake før den første Varg veum filmen fikk grønt lys. 


 

Forsvinner mye av bøkene på vei til filmlerrett?

Jeg undrer: Med produsenter i bildet og andre som skulle  skrive manuset- var han redd for at mye av bøkene skulle forsvinne? 


-Karakteren Varg Veum og Bergen by som lokasjon har alltid vært et viktigste for meg. Dette tror jeg faktisk jeg fikk spesifisert i kontrakten. Ellers vet man jo at det blir endringer, og heller ikke få. Så snart en har sagt ja til en filmatisering er det like greit å slippe taket. Boken og filmen er basert på samme historie, men har på mange måter flere differanser. Staalesen nevner dramaturgien som et av flere eksempler. 


- Filmen heller mer mot thrilleren der skurken blir avslørt mot midten av historien, og resten av handlingen er en kamp mellom skurken og vår mann, der vi sitter urørlig i stolen og håper at alt skal løse seg. ( og når vår mann skal være med i flere oppfølgere vet vi jo egentlig at han ikke kan dø, men det gjør det ikke mindre spennende av den grunn!) Bøkene følger den mer klassiske krim dramaturgi, der det skjer en vending i slutten som snur opp ned på informasjon lest tidligere i historien. På denne måten kan du faktisk se filmen og allikevel kunne plukke opp boken og få en ny opplevelse. 


 

Mange med spørsmål

Gunnar kikker på klokken, og ler smått. Han har gått over tiden, men publikum storkoser seg. Hender begynner å strekke seg etter spørsmål: Tenker du mer film når du skriver nå? svaret sitter spikret. 


- Fantasien min er film, så det er det samme nå som før. Jeg skriver korte kapitler, som i scener, og ser for meg levende bilder. Men om du spør om jeg ser for meg Trond Espen Seim når jeg skriver, er svaret nei. 


Neste mann rundt bordet spør om han vurderte å skrive filmmanuset selv.


- Jeg ville heller fokusere på å skrive nye Varg Veum bøker, gliser bergenseren. Allikevel var Gunnar manuskonsulent på flere av de første filmene. 


Siste spørmål nå:  skulle du ønske å være skuespiller eller regissør? 


- Altså. Nei. Jeg er nok kommet såpass langt i livet at jeg har funnet mitt kall som forfatter. Hvis det først var en rolle jeg kunne hatt i filmindustrien ville det vært manusforfatter.

 

 

av Helene Stenhaug



Trenger du fagfolk til ditt neste prosjekt?
Sjekk vårt bransjeregister.
 
Database med filmer som er produsert med tilskudd fra Filmkraft Rogaland eller Filmkraft Invest.
Portal for levering av søknander om utvikling og produksjon av kortfilm, dokumentar, TV-serie, spillefilm og dataspill i tillegg til kompetansehevende tiltak..  
Ta kontakt med oss i Filmkraft.
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}