Lanseringsdagen

04.03.2009
Den 18.mars inviterer Norsk filminstitutt og FILM&KINO til et miniseminar om lansering.
lanseringsdagen
 
 
-Hvordan kan vi overgå jubelåret 2008 og øke publikumsoppslutningen om norske filmer?

-Hvordan skal vi doble eksporten av norsk film og TV-drama, pluss salg av DVD og klikkefilm?

På Lanseringsdagen 2009 håper vi å finne noen av svarene. Den 18.mars inviterer Norsk filminstitutt sammen med FILM&KINO til et miniseminar om lansering. Inspirerende foredragsholdere fra inn og utland vil dele sine erfaringer og by på oppskrifter for kreativ lansering. I dialog med bransjen håper vi å bidra til løsninger som gir publikum enda større lyst til å se eller kjøpe norske produksjoner i mange sjangere. Og vi ser fram til høre hva dere forventer, ønsker og trenger av oss for å kunne lykkes best mulig.

PROGRAM
 
Slik vi ser det!
Hvilke tre tiltak må til for å styrke lanseringen av norske filmer? Hvorfor og hvordan? Synsere i bransjepanelet er:
Elisabeth Halvorsen – markedsdirektør, Bergen Kino
Åge Hoffart – avdelingsleder for kinodistribusjon, SF Norge
Lene Løken – administrerende direktør, FILM&KINO
Karsten Meinich – student på Den Norske filmskolen og blogger på nettstedet Montages
Martin Sundland – produsent, Fantefilm
Svanhild Sørensen – daglig leder, Kulturmeglerne
Sesjonen ledes av Mette Tharaldsen, avdelingsdirektør for
Informasjon i Norsk filminstitutt.

Slik gjorde vi det!
Produsentene John Jacobsen og Sveinung Golimo, Filmkameratene, forteller om lanseringsarbeidet på Max Manus, som til nå er sett av over en million nordmenn. Daglig leder Kjetil Omberg i Euforia Film gir oss innsyn i prosessen med å få Død Snø ut i verden.

Time for Change?
Grith Okholm Skaarup, Senior Change Consultant, Innovation & Strategy i danske Workz sier: “Filmbransjens tradisjonelle regler er på gli og det er behov for å tenke nytt og kreativt i arbeidet med filmlansering. Vi utfordrer de vante regler og gir inspirasjon til utradisjonelle metoder. En metode er å bruke involverende storytelling, hvor publikum aktiveres i stedet for passivt å konsumere markedsføringen via tradisjonelle enveiskanaler. ”

Nye plattformer og kanaler - hvordan kan vi bruke dem i markedsføringen?
Gard Jenssen, partner i selskapet Ignitas gir en oversikt over nye plattformer og kanaler, og viser hvordan disse kan utnyttes for å skape blest og interesse for filmene våre.

Lansering og digital kinopremiere til alle
Hvilke nye muligheter gir digital film til lansering og utenlandssalg? Jan-Robert Jore fra NorgesFilm og Nordic Digital Alliance gir oss en innføring i nye muligheter for markedsføring, basert på framtidas teknologi.

Finnish Finale og Nytt Norsk Håp

Den finske regissøren Timo Vuroensola er en av hovedmennene bak filmprosjektet Star Wreck og det nye Iron Sky. De har i lang tid via websiden www.wreckamovie.com engasjert en stor fanskare til å hjelpe til med å lansere filmen. Etter diverse vellykkede stunts på festivalen i Berlin, er de nå i gang med planlegging av hvordan de skal erobre Cannes. Eric Vogel, produsent i Tordenfilm, har også lagt ut sitt nye prosjekt Nytt Norsk Håp på samme nettsted, og vil fortelle hvorfor.

PRAKTISK INFORMASJON

Arrangementet er på Filmens Hus i Dronningens Gate 16, Oslo.
Det blir enkel servering underveis, og foruten dette og en god dose faglig påfyll, inviterer Lanseringsavdelingen til Happy Hour i 6.etasje fra kl 18 - 19.

Har du spørsmål, kontakt avdelingsdirektør Bjarte Ytre-Arne,
mobil: 90886366 eller på E-POST

Deltakeravgift er kr 350,-
Påmelding skjer innen 10.3 ved å klikke HER 
 
Les mer hos NFI




  
{{teaser1:html}}
 
{{teaser2:html}}
{{teaser3:html}}
{{teaser4:html}}
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}