Langfilm på dugnad

04.12.2009
Filmskapere fra Norge og Sverige delte sine erfaringer fra lavbudsjett langfilmprosjekterpå seminar. NFI konsulenter delte sine tanker om det samme.
mantankersittliten
mantankersitt1
Produsent Erika Wasserman viste klipp fra den kritikerroste
filmen "Man tänker sitt"
 
“Langfilm på dugnad” var tittelen på et seminar arrangert av Mediefabrikken i Akershus, som ble holdt på Filmens Hus i Oslo 4. desember.
 
-En provoserende tittel, innrømmet Turid Marthinsen fra Mediefabrikken i sin åpning. 
 
-Vi mener at dette er kanskje en måte å komme i gang på. Ikke fordi filmarbeidere heretter alltid skal jobbe på dugnad. Lavbudsjettfilmer gir muligheter ftil at regissører kan jobbe med å skape sine egne fortellerstemmer, uten å måtte gå den tunge veien som det etablerte systemet kan være, fortsatte hun.
 
 
MULIGHETER INNENFOR SYSTEMET
thomas1litenThomas Robsahm, konsulent hos Norsk Filminstitutt, skisserte imidlertid muligheter for at dette også kan skje innenfor rammene av det etablerte systemet. 
 
-NFI ønsker å få større forskjell i budsjettene, fortalte Robsahm. Allerede i 2010 vil det være mulig å utvikle lavbudsjettfilm innenfor NFIs ordninger, slik at disse kan komme i produksjon allerede i 2011.
 
-Som regissør tror man ofte at den første filmen kan være den siste. Man legger opp til altfor store ambisjoner. Tenker for stort og komplisert. Mange debutanter vil tjene på å lage en film med lavbudsjett, i følge Robsahm.
 
Robsahm fremhevet at nivået på norsk film har steget kraftig de siste årene. Dette gir seg også utslag i muligheten til å få støtte. Det er blitt, og kommer til å bli, tøffere. 
 
-Forfattere skriver. Musikere komponerer musikk. Selv om de ikke når publikum med alt de gjør. De jobber og blir dyktigere i det de holder på med. Hvorfor lager ikke filmskapere flere filmer, spurte han.
 
kalle1litenKortfilmkonsulenten Kalle Løchen var inne på det samme i sitt innlegg. Han fortalte at nesten alle kortfilmskapere han snakket med hadde ambisjoner om å lage langfilm. I følge ham ville over 75% aldri nå dit.
 
Han trakk frem et regiseminar han nylig var på, hvor han møtte påstanden om at regigrep handler om penger.
 
-Regigrep handler om valg og konsekvenser, poengterte han og la til at uansett hvor mye penger som brukes, vil filmskaperne sjelden føle de har nok penger.
 
 
LÆRDOM I RYGGMARGEN
En som har allerede tatt utfordringen med å lage film uten særlig tilgang på midler er regissør, manusforfatter og produsent Ole Giæver. Frem til for kort tiden laget han kortfilm etter kortfilm, bare for å lære seg å lage film. En uke bestemte han seg for å lage 50 filmer uten begrensninger på genre og tema.  Dette stuntet har han fulgt opp mange ganger siden.
 
Han innrømmet at ikke alle filmene er gode, men påstod at det likevel er lærerikt å gjøre noe slikt.
 
-All lærdom settes i ryggmargen. Man lærer mye om forskjellige ting, som f.eks. timing, fortalte han.
 
Innsatsen hans vant frem. Han ble tatt med i NFIs program “Nye veier til kortfilm”. Filmen “Sommerhuset” var resultatet av dette og er blitt godt mottatt.
 
Giæver trodde at dette skulle gi ham puffen til å ta steget over i langfilm, men etter runder med to av NFIs konsulenter, som begge endte i avslag, og et år forspilt, prøvde han en annen strategi. Han kom opp med et konsept som var relativt enkelt å gjennomføre med et meget lavt budsjett og satte i gang. Sommeren 2009 ble manuset skrevet og opptakene kom i gang allerede i høst. I øyeblikket sitter han i klippen med filmen, som han håper blir ferdig tidlig neste år.
 
Budsjettet hans er ikke mer enn kr 300.000, og han måtte ta opp et personlig lån for å få tak i pengene. Han har funnet en del mennesker som var villige til å gi prosjektet en sjanse og som har stilt opp for å realisere det sammen med ham. Noen har fått betalt, mens andre har eierskap i filmen sammen med ham.
 
Nå håper han at det han har gjort så langt kan løse ut midler til å ferdigsstille filmen. Han anslår at filmen vil komme på mellom 1,5 til 2 milliner i sluttbudsjett. 
 
 
FRIHET TIL Å PRØVE
Denne måten å lage lavbudsjett langfilm på er blitt prøvd ut i Sverige de siste par årene med stor suksess. Produsentene fra Fasad, Erika Wasserman og Jesper Kurlandsky, har nylig fullført hver sine filmer på denne måten. “Man tänker sitt” og “Apan” har begge høstet stor internasjonal ros.
 
Selv om disse filmene hadde forskjellige historier i forhold til produksjon, har de til felles det at alle involverte var villige til å satse på det de hadde tro på. Selv om det betød en risiko for ikke å få betalt for all sin arbeidsinnsats.
 
jesper1litenKurlandsky fremhev at nettopp dette var en fordel.
 
-Da vi begynte med “Apan” viste vi alle vi inviterte manuset, en kort pilot og vi forklarte vår visjon. Vi tilbød dem 2/3 tarifflønn under produksjonen og resten dersom finansieringen falt på plass. De som ikke hadde geniunt tro på prosjektet trakk seg, og resten jobbet ekstra hardt for å sikre muligheten for inntjening senere, fortalte han.
 
I både “Man tänker sitt” og “Apan” var stabene holdt til et minimum, noe Wasserman og Kurlandsky er enige i er en stor fordel. 
 
-Det er viktig å gi regissørene frihet til å prøve ut sine visjoner. Dette er enklere for de fleste å dele med 10 stykker og å få dem med seg, enn å gjøre det samme med en stab på 30 - 40 mennesker, sa Wasserman. 
 
På spørsmål om hvor mange filmer de mener de kan produsere på denne måten, smilte Kurlandsky.

-Vi får se. Selv mener jeg at hver filmskaper burde lage filmer på denne måten regelmessig. Hver tredje film burde man unne seg å teste ut ting, uten å ha det voldsomme presset på seg som høye budsjetter naturligvis fører med seg. Viktigst er likevel å konsentrere seg om hva som er best for hvert enkelt prosjekt.
Trenger du fagfolk til ditt neste prosjekt?
Sjekk vårt bransjeregister.
 
Database med filmer som er produsert med tilskudd fra Filmkraft Rogaland eller Filmkraft Invest.
Portal for levering av søknander om utvikling og produksjon av kortfilm, dokumentar, TV-serie, spillefilm og dataspill i tillegg til kompetansehevende tiltak..  
Ta kontakt med oss i Filmkraft.
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}