Indregard med 'En god nummer to'

06.10.2008
Dramatiker og regissør Ketil Indregard har tidligere tordnet mot regissører som elendige manuslesere. Nå har han erfart å regissere eget manuskript.
Dramatiker og regissør Ketil Indregard har tidligere tordnet mot regissører som elendige manuslesere. Nå har han erfart å regissere eget manuskript til serien ”En god nummer to” som kommer på TV2 på nyåret. Det gav mersmak.

Med en viss evne til spissformulering har Indregrad gitt uttrykk for at regissøren bør bruke like lang tid på å lese manus som dramatikeren bruker på å skrive det.  Det han mener er at regissøren ikke må nøye seg med å lese manus en eller to ganger, men lese det ti ganger. Da først kommer vedkommende så godt inn i stoffet at grunnlaget er der for å ha en god prosess med manusforfatter.

Magefølelse utilstrekkelig
- Som dramatiker opplever man møter med regissør der man konfronteres med utydelige ønsker som: ”Her er det noe som ikke fungerer”, ”Kan du se på den scenen en gang til” etc. Da har man en diskusjon basert på magefølelse.  Det holder ikke. Regissør må arbeide seg så langt inn i stoffet at manus sitter i ryggmargen.  Da kan man virkelig kjenne på hvilken virvel som sitter skjevt og ta grepene som gjør historien bedre, sier Indregard.

Han fikk prøve egne krav til manuslesing selv, i forbindelse med TV-serien Jul i Svingen.  Som ansvarlig for manus hadde han satt bort fire episoder til en kollega, for å være sikker på å komme i mål. – Jeg erfarte da hvor viktig det var å virkelig lese manusbidragene skikkelig, for at han skulle kunne være i en god prosess med kollegaen.

En god nummer to
Nå har Indregard som regissør lagt bak seg 40 opptaksdager til serien En god nummer to, som kommer på TV2 over nyttår. Det er en dramakomedie om en mislykket frilansskuespiller som får den siste store sjansen. Foran kamera opptrer en svært så sammensveiset gjeng skuespillere, bl.a. Henriette Steenstrup, Pia Tjelta og Christian Skolmen.

- Vi har hatt en opptaksperiode man bare kan drømme om. Blant annet 12 dager inne i Nationaltheatret. Tror ikke noen andre har gjort noe tilsvarende i de lokalitetene, sier Indregard  At serien handler om teater og skuespillerliv gjorde ikke entusiasmen og lekelysten mindre.

Ville ha regi
Da Indregard ble spurt om å skrive manus, gav han klart uttrykk for at han også ønsket regien. Slik ble det.

- Og da slipper du å slite med en regissør som ikke forstår manus. Men går du også glipp av de mulighetene i manus som en annen regissør kunne oppdage?

- Det er en myte at det ikke bør være samme forfatter og regissør. I noen tilfeller kan det kanskje være riktig, men stort sett stemmer det ikke. Jeg er ikke redd for det i det hele tatt. Grunnen til det er at når man først kommer på settet, skjer det så mye forandringer og så mye nytt uansett. Da er det en ubetinget fordel at regissør har manus så godt inne at han eller hun vet hva som er greit å forandre, og hva som absolutt ikke må forandres for at historien skal stå seg. Man kan leke med masse, også replikker, men det er bra å vite hva man ikke må tukle med av hensyn til historien.

Mersmak
På settet til En god nummer to var det en særlig fordel, mener han, fordi lysten til å improvisere var så stor blant skuespillerne. – Da er det bra å vite hva som faktisk kreves av de enkelte scener, og så trekke situasjonen tilbake dit den må være av hensyn til helheten.

Indregard har regierfaring fra teater, men dette er første gang han regisserer eget manus for fjernsyn. Det har gitt mersmak.

Det er topp når man jobber med en så god manusforfatter, vet du, sier han og kneggler.

Han er også klar på hvilken oppgave som er mest krevende av de to: Det er mye vanskeligere å skrive et godt manus enn å regissere det etterpå. Å være den første beveger er det vanskeligste.


Kilde: Dramatikerforbundet
Trenger du fagfolk til ditt neste prosjekt?
Sjekk vårt bransjeregister.
 
Database med filmer som er produsert med tilskudd fra Filmkraft Rogaland eller Filmkraft Invest.
Portal for levering av søknander om utvikling og produksjon av kortfilm, dokumentar, TV-serie, spillefilm og dataspill i tillegg til kompetansehevende tiltak..  
Ta kontakt med oss i Filmkraft.
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}