Hotel California

24.04.2010

 ADVARSEL: Denne bloggen er basert på en sann historie. Den  inneholder teoretisk kunnskap, såvel som unødige detaljer.Det er fare for ironi. Viktigst av alt er den brudd på minst tre av Robert Mckee`s ti bud.

V.Thou shalt create complex characters rather than merely complicated story.

VI. Thou shalt use neither false mystery nor cheap surprise.

VII. Thou shalt not use deus ex machina to get thine ending.

____________________________________________________ 

 FADE IN. EXT. Smal London bakgate. kveld.

Et enslig palmetre hviler på en sliten steintrapp.Sirener i bakgrunnen, aske i luften. Fire svarte taxier bryter gatens taushet. Tolv trøtte MANUSFORFATTERE og FILMKRAFT representanter (20-50s) sigerut av bilene og lasser ut et hav av kofferter. De kikker skrått på det fargesprakende skiltet ved navnet "Hotel California".

 Vi er fremme.

Og med dette starter vår egen London STORY

Det første som møter oss inne er en snodig resepsjonist med en stemmefrekvens som fikk den ellers høylytte gjengen til å spisse ører. Han hvisket instruksjoner til hver enkelt hvordan vi skulle finne rommet, og gruppen ble spredt til hver sin side av hotellet. En creepy følelse vel etablert.. Det ble ikke mange sekundene på rommet før vi stakk ut for grabbe enmatbit. En liten gjeng endte opp på en Italiensk restaurant. Vi kikket granskende på hverandre, før en av oss sa det alle tenkte:Snakker vi skrekkfilm eller? Dermed fikk fantasien fritt spillerom.. Hvem skal dø? Kjelleren først,loftet til sist, mente Arild. Han påpekte derimot at Kirsten ble spart avåpenbare årsaker. Hun er den tøffe som er med i oppfølgeren. Hvorfor er tror du vi så spredd? Nina mente det var for at de andre ikke skulle høre skrikene..and on it goes..Det var tydelig at ingenting var overlatt til tilfeldighetene.Det kan jo sang teksten fortelle oss:  "Welcome to the hotel California. You can check out any time you like, But you can never leave!"

...Fade to black...

INT.hotelrom. morgen

Alarm RINGER. HELENE (gidder ikke beskrive henne) (21)spretter opp av sengen. Kikker ut vinduet på BLÅ HIMMEL. Hører FUGLEKVITTER. smiler lettet.

Skrekkfilmsjangeren var nok bare en cheap suprise, eller mulig false mystery. Samtidig hadde den en virkning. Nemlig etablering av karakter. Vi kunne ha snakket om hva som helst over middagen, men som manusforfattere på tur,  lå det i vår natur å dramatisere virkeligheten til fiksjon.Noe som leder oss til hensikten med turen. - Dere er alle her med samme mål, sier Mckee i åpningsakten av seminaret. Nemlig å lære å fortelle gode historier. Ja, i fire dager var ikke mindre enn 200 manusforfattere samlet i cavendish conference center i London for å høre den amerikanske manusdoktoren Robert Mckee prate åtte timer til dagen om historiefortelling, design ogstruktur. Målet vårt var å lære så mye som mulig, og som kjent har et mål alltid sine hindringer. Våre var mobiler, tretthet og toalettbesøk..Noe han gjerne brukte et par timer av seminaret til å advare om.Det ble klart at Mckee var en mann med mange krav. Ikke nok med krav, mannen har sine egne bud. I seminarheftet sto det svart på hvitt Mckee`s ti bud. Noen nevnt øverst i bloggen.

-Stories are equipment for living, var en setning guruen nevnte gjentatte ganger. Han snakket mye om livet kontra historier, og trakk frem både differanser og likheter. Vi lever i historier, vi drømmer historer. Vi er bokstavelig talt omringet av historier.Så hvorfor flykter vi inn i et stort mørkt rom med ukjente mennesker for å se enda mer historier? For å lære noe som vi kan ta med videre i vår egne liv.Relatere karakterer på lerretet til karakteren i oss selv. Utstyr for å leve. Der livet kan ha sine kjedelige minutter og timer, er en to timers film spekket med mål vs hindring. Hendelser, scener og beats. Det skal ikke være et kjedelig øyeblikk, og man skal konstant ha framdrift i både plott og karakter. Detkrever mye kunnskap, men heldigvis for oss er jo det nettopp dette området mannen foreleser om. Mckee snakket om en forfatters oppgave å formindle sitt syn på livet, gi en nyinnsikt pakket inn i en bra fortalt historie.  Livet, aviser nyheter, bøker, pluss pluss giross inspirasjonen. Som  er den letteste delen, mener han. Den sanne utfordringen ligger i å gjøre ferdig det en begynte på. Kjøre det vanskelige løpet helt ut til perfeksjon. Mckee skal gjennom STORYseminar gi oss utstyret til å stå enda sterkere i denne utfordringen. Vi er giret. Han avslutter økten med å si at å skrive for film er det vanskeligte yrke man kan velge. Jeg ser flere nikkende hoder i salen. Det var nok en blanding av det han sa, og at det endelig var tid for maaaaaaat!!

Da vi kom ut av det Ingunn så fint kalte "Mckee bobla" ble vi informert om en hendelse fra virkeligheten. En vulkan på Island hostet ut aske som gjorde at de fleste flyavganger var kanselert. Vi var støkk på denne store øya. Sprøtt! Jeg trodde nesten det var en spøk, inntil jeg så nyhetene senere på kvelden. Plutselig var en ektra personlig, ytre konflikt sneket seg inn som London turens subplot. Mens verden gikk videre, og avisene godtet seg med ekstra salg, måtte vi tilbake til Story universet. Tilbake til å fokusere på målet om å lære, og  konflikter som "shit, jeg har drukket for mye vann og er redd for å bli skjelt ut av Mckee" (og ja, det skjedde med en stakkars britisk sjel).

Da kurset var over skulle det vise seg å bli et målskifte for de tolv manusforfatterne. Fra  ønsket om læring til å komme seg hjem. Vulkan subplottet var nå hovedplott..

"You should give the audience what they expect, but in an unexpected way", påpekte Mckee.". Etter nesten en uke på hotel california fikk teksten nytt liv. "You can check out any time you like, but you can never leave".  Litt herlig dramaturgi i et ellers ustrukturert liv. Allikevel kom det til en punkt der livet ikke var så Mckee korrekt lenger...

Ext.Himmel.Dag.

Et vindkastblåser den truende askeskyen ut av syne. Menneskeheten er reddet. Intill videre.

THE END

..McKee STORY to be continued in the following blogs..

Takk for en faktastisk tur, folkens. Dere er virkelig some true characters!

 

 

 

 

 

 

 

 

Trenger du fagfolk til ditt neste prosjekt?
Sjekk vårt bransjeregister.
 
Database med filmer som er produsert med tilskudd fra Filmkraft Rogaland eller Filmkraft Invest.
Portal for levering av søknander om utvikling og produksjon av kortfilm, dokumentar, TV-serie, spillefilm og dataspill i tillegg til kompetansehevende tiltak..  
Ta kontakt med oss i Filmkraft.
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}