Filmprodusenter ned for telling

19.01.2009
Filmbransjen rammes hardt av at annonsørene kutter i reklamebudsjettene. Produsent Espen Horn i Motion Blur mener nedgangen rammer på to fronter.
- Reklamebransjen har i så mange år vært brød og smør for spillefilmbransjen. Færre reklamefilmer vil gi regissører, fotografer og andre nøkkelpersoner i staben mindre å gjøre. Så finner de seg mer faste oppdrag for tv, og plutselig er det en mindre gruppe å finne en stab fra både til reklame- og spillefilmproduksjon, sier Espen Horn i Motion Blur til Aftenposten.

Selskapet, som er størst på reklamefilm i Norge, omsatte for cirka 44 millioner kroner ifjor. I forrige uke hadde selskapet premiere på "Død snø". Selskapet huser også Harald Zwart og regissørene bak filmsuksessen "Max Manus".

Mange rammes av tørken i reklamefilmproduksjonen, som Produsentforeningen ikke har fått tallfestet.

- I januar ifjor var det helt kaos - det var masse masse jobber, og vi hadde store filmer. Etter august har det vært dødt, sier reklamefilmprodusent Kristian Hajdu til Aftenposten.

- Hvis dette vedvarer, er det veldig mange filmfolk som vil gå tilbake til de gamle jobbene sine eller se seg om etter nye. Jeg har hørt om lysfolk som nå begynner i sine gamle jobber som elektrikere, sier Kristian Hajdu til Aftenposten.

- Det har vært bonanza i lengre tid i bransjen, men jeg tror det vil komme en avskalling - en avskalling som for øvrig er sunn, sier Espen Horn i Motion Blur til Aftenposten.
Trenger du fagfolk til ditt neste prosjekt?
Sjekk vårt bransjeregister.
 
Database med filmer som er produsert med tilskudd fra Filmkraft Rogaland eller Filmkraft Invest.
Portal for levering av søknander om utvikling og produksjon av kortfilm, dokumentar, TV-serie, spillefilm og dataspill i tillegg til kompetansehevende tiltak..  
Ta kontakt med oss i Filmkraft.
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}