Eventyrlige Grand Prix-tall for NRK

18.05.2009
Både Alexander Rybak og NRK hadde knallsuksess lørdag kveld. GP-triumfatorens framføring av «Fairytale» ble sett av eventyrlige 2 millioner under direktesendingen fra Moskva.
Finalen i Melodi Grand Prix ble fulgt av 2.003.000 nordmenn, som betyr at 51 prosent av befolkningen over tolv år fulgte sendingen.

- Etter mitt skjønn er det tidenes råeste seertall. Vi har riktignok sett høyere tall i andre sammenhenger enn Grand Prix, men konkurransesituasjonen er en helt annen i dag enn for bare noen år siden, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK til NTB.

Fra en halv million
I fjor hadde 1.553.000 benket seg foran fjernsynsapparatene da Maria Haukaas Storeng var Norges representant i Beograd.

Det var en markant oppgang på nesten én million seere fra MGP-finalen i 2007.

- For to år siden var ikke Norge i finalen, og da var seertallene nede i en halv million. I fjor økte interessen, og i år ser vi at det virkelig tok av, sier Tolonen.

Også kommunikasjonsdirektør Sigurd Sandvin i NRK er oppglødd over tallene.

- Det er fantastiske tall. Det er nesten så jeg får gåsehud av det, sier Sandvin til NTB.

Andel på 88 prosent
Markedsandelen til NRK i tiden under Grand Prix-sendingen var på 88 prosent, og på det meste var 2.292.000 samlet foran TV-skjermen. Den målingen ble foretatt ved 22.30-tiden lørdag.

Den første semifinalen tirsdag i forrige uke samlet 690.000 seere, mens den andre semifinalen der Rybak deltok samlet 1.212.000 seere.

Den høyeste målingen TNS Gallup hadde foretatt tidligere var da Norge spilte EM-kamp i fotball mot Jugoslavia i 2000. Den kampen ble sett av 1.979.000.

TNS Gallup begynte med sine målinger i 2000.
Trenger du fagfolk til ditt neste prosjekt?
Sjekk vårt bransjeregister.
 
Database med filmer som er produsert med tilskudd fra Filmkraft Rogaland eller Filmkraft Invest.
Portal for levering av søknander om utvikling og produksjon av kortfilm, dokumentar, TV-serie, spillefilm og dataspill i tillegg til kompetansehevende tiltak..  
Ta kontakt med oss i Filmkraft.
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}