Doin It Low Budget - seminar med bl.a. Killer Films

05.04.2010

 

Doin’ It Low Budget – NFI organisert seminar med – Christine

Vachon fra Killer Films og bestevennen Ted Hope fra This Is That

på Filmens Hus 23.-25.mars 2010.

 

 

Se websites :

www.thisisthatwebsite.com

www.killerfilms.com

www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=6658339 (Christine radio

intervju)

www.twitter.com/kvpi (Christine)

www.twitter.com/tedhope (Ted)

www.hopeforfilm.com

 

Ted og Christine har hvert sitt produksjonsfirma men har av og til jobbet ilag

(bl.a. på Happiness). De har laget utallige kvalitets indie filmer som Kids,

Hedwig and The Angry Inch, Boys Don’t Cry, Eternal Sunshine Of The

Spotless Mind, Thumbsucker, Adventureland, 21 Grams og mange flere.

 

Seminaret er først og fremst om film fra et amerikansk ståsted.

I begynnelsen av seminaret er det en del snakk om at filmindustrien er i en

slags krise. Foreign Sales har gått ned 40%. Killer lager nå en $7-15 mill.

film hvert tredje år, før gjorde de to i året.

Flesteparten av filmene Ted og Christine lager nå er budsjettert mellom $1-3

mill. Dette krever at indie film må tenke på nye måter å finne og bygge sitt

publikum så tidlig som mulig i prossessen.

 

I dette klimaet har TV blitt mer akseptert av store navn. Christine går straks i

produksjon av TVserien Mildred Pierce for HBO, regissert av Todd Haynes,

med Kate Winslet i hovedrollen. Basert på en James M.Cain roman.

 

Ted er snart klar med sin ’ekte’ superhelt actionkomi ’Super’, skutt på RED

med The Office’s Rainn Wilson samt Ellen Page. Filmen har en del

likhetstrekk med Matthew Vaughn’s mye større budsjettert Kick-Ass.

 

Det tok kun et år fra Ted fikk manuset til Super til den var ferdig innspilt. Han

ser etter WTF (what the fuck!?) moments. Han vil ’shake people up and

disturb them’ i tillegg til å underholde. De prepped i kun FIRE uker på en 24

dagers shoot. De filmet det meste i Louisianna som har et stort ’tax rebate’

og fullførte filmen i L.A. i helgene.

En av grunnene til at Ted var interessert i filmen var at Rainn Wilson var #48

av dem med mest Twitter followers og regissøren James Gunn hadde mange

Facebook fans. De kjente sitt publikum med andre ord, og hadde allerede

lagt grunnlaget for filmens seere.

 

Ofte har man to år fra utvikling til lansering – BRUK TIDEN GODT.

 

Tenk annerledes. IFC (Independent Film Channel) betaler filmskapere så lite

som $50 000-$70 000 for en VOD (video on demand) deal som skal vare i 20

år! Hva med å lage din egen VOD site – Ted’s undersøkelser viste at en

kunne få laget en slik site for knappe $50 000.

 

Prøv å bygge P&A inn i budsjettet når en samler kapital – f.eks. $3 mill.

budsjett samt $1 mill. til P&A. Før i tiden var filmens plakat den største

markedsføringsredskapen, nå er alle reglene borte. Det er ingen eksperter

lenger.

 

Christine snakker litt om The Neistat Brothers som et eksempel. To brødre

som lager 20-30 minutters hjemmelagde episoder fra sine liv. Hun tok

episodene og solgte dem til HBO. Brødrene lagde bl.a. en liten film om Apple

som hadde bygget inn et batteri i sine tidligere iPods som var designet for å

dø etter et år og som ikke kunne erstattes. Filmen tvingte Apple til å forandre

batteriet.

 

REGI

”Let the budget be your aesthetic – let it be a strength.”

Finn ut hvilke stater i USA eller hvilke land har store tax rebates og bruk det

som en del av budsjettet. Michigan har f.eks. 40%.

 

Hold regissørhonoraret ditt høyest mulig slik at du kan evt. bruke deler av det

til å skaffe musikkrettigheter, SFX eller annet som det ikke er dekning for i

budsjettet.

 

”You have to make a deal seem INEVITABLE.”

Prøv å holde investorandeler lavere enn 20% slik at de har ’no claim in

ownership.’

Finansører har ofte sine lister over skuespillere og hva de tro de er verdt for

billettinntekter. Ofte er listene utdaterte. Dersom Ted eller Christine spør

finansører hvor mye de kan lage en film for og ikke tenke på salgbar

skuespillere. Svaret er $2 mill.

 

Vachon kommer med noen regissørtips for spillefilm pitches :

 

- Directors must articulate their vision in a clear way.

- They should know some film history

- They should know what has been done similarly to the film they are pitching

and equally important what makes it different.

- They should have answers to everything that may be asked.

- They should know what the visual style is and build look/image books.

- Any director worth his salt has made at least one short movie by any means

possible or with any tools available to him/her.

- Use their director’s statement as a selling tool, show they are collaborative

but not weak.

- Think about a marketing plan, find dozens of links online that are relevant to

your project.

 

Begynn alltid med 30 sekunder om hvem du er og evt. hva du har gjort før. Si

filmsjangeren du pitcher med en gang, helst med referansefilmer. Maks 5

minutter om handlingen i filmen – avslutt ’with them wanting to know more.’

 

Begge to foretrekker writer/directors fremfor to separate i de rollene. Ted sier

de beste writer/directors ’don’t respond exactly to my notes on their script, but

they get the problem and solve it their own way.’

 

”Scripts must be EXECUTION DEPENDANT!” Ikke skriv inn en location eller

en prop osv. du ikke kan skaffe. 25% av manusene Ted/Christine utvikler er

basert på artikler eller bøker de selv har funnet og gitt til forfattere/regissører.

25% kommer fra samtaler med finansører eller studioer ”We’re looking for

something like this or that right now, do you have anything suitable?” Og

50% fra filmskapere som kommer inn med en pitch.

”Always respect the money – never say it’s only $100 000 – that’s still a lot of

money if it’s not your money.”

 

OM SKUESPILLERE

”Actors reading scripts are always looking for transformation, confrontation,

emotional things revealed in the moment. Look for actors who are either a

discovery, a reinvention, have international pull or have domestic (USA) pull.

Then you have four angles for the press. Try and find actors either on the

way up or on the way down.

 

The last thing an actor wants is to attach themselves officially (i.e. in the

media) to a film that doesn’t get made. It can be perceived as something

negative and hurt their quote (fee). Often times actors will say yes to a script,

but not allow the producers to use their name to promote it or get more

financing. If the star is 20 years old, you often have to cast name supporting

actors, but actors don’t generally like being labeled as a ’supporting actor.’”

 

Å SKAFFE EN AMERIKANSK AGENT eller PRODUSENT

”Send as close to a finished script as possible. You only get one chance to

make a first impression. There are people at the agencies who’s job it is to

track new European talent. They often have foreign sounding names

themselves – seek them out. Don’t call people at the top, get the people just

starting out. The same goes for contacting financiers – go for the assistants

and junior people. Get your local or national Norwegian film subsidizers to fly

over some agents to ’talk about the Hollywood system’ or whatever so you

can approach them.

 

Always send a dvd of a short along with a script, great if you have testimonials

on the back and those little laurel reef things to show the festivals it’s been to.

Tell them what made you send it to them.”

At Killer they go through ten scripts a week. First an intern covers the script,

then if it’s good it will go to Christine’s assistant to cover, if she really likes it it

will go on Christine’s pile of scripts.

 

”Include a two paragraph synopsis, send a director’s statement saying visually

and tonally what you want to do. Do NOT make it too pretentious or too long

– that’s a huuge turn off. Don’t show all your cards, save some info for later.”

Ted får ca. 2000 manus i året. Han sier han aldri aksepterer

manusforespørsler via Facebook, Twitter o.l. – men han kan inngå i en dialog

i de forumene. ALDRI gi et manus uoppfordret til noen på en film festival e.l.

– det havner rett i første bosspann. Det handler like mye om hvem

filmskaperen er og om Ted har lyst å tilbringe et par år av livet med han, som

hvor god selve manuset er. Les –

http://blogs.villagevoice.com/runninscared/archives/2009/09/i_will_not_read.p

hp

før du er vurderer å gi noen et manus uoppfordret. : )

 

Ted synes det er bra hvis en manusforfatter kan balansere utvikling på 4-5

manus samtidig og ikke bare fokuserer på ett. Tema er viktig – det som

forfatteren synes er temaet i manuset må ha scener som understreker det.

Christine sa at Alexander Payne var på et Sundance panel med henne og ble

spurt om det å ta imot manusutviklingspenger fra studioer. Hans svar var

’Don’t get paid to write.’ Han mener det blir for mye innblandinger og

komprimisser da. Du har tatt pengene, du er tvunget til å høre på dem. Ted

betaler helst ikke for manusutvikling – forfatteren kan stikke når som helst.

 

”Keep asking yourself what are the things you love about movies. How can

we make better more challenging movies than the big studios are churning

out.”

 

PRODUKSJON

”Communication is the key. Being able to articulate clearly and succinctly to

all members of cast and crew what your vision is. We have an injoke about

bad directors ”My indecision is final!”

If you have only a short time to prep your movie, have detailed shot lists,

rehearse in locations, tech check all locations. When everything is well

planned you do have time for a little serendipity. On a movie, something

always has to be emphasized – i.e. are you going for performance or beauty?

Remember – if the DOP, make-up or the lighting is taking too long – it is

taking time from the performance. The make-up trailer is a place for

meditation, so the actors often like to linger in there. It’s all about establishing

trust and conficence.”

 

Everone has an agenda for doing a movie – the DOP may want something for

his showreel, someone else just wants their ego fluffed, someone else just

wants to have a good time. Bring everyone’s agenda to the same page! Tell

people what you expect from them. The bond companies can sometimes be

useful to play the heavy i.e. ’If you don’t hurry up and make your days, the

bond company will be down here to take over.’

 

POST- PRODUKSJON

”There’s a trend in European film directors not to show their films as a work in

progress. But sometimes seeing a cut with an audience can give you new

fresh eyes after seeing the material a dozen times. When you see film on a

big screen in a darkened room, you are more committed than you would be

seeing it on a monitor. Always start screenings with friends and trusted

colleagues then broaden. It’s not the actual length of the film it’s the

perception of length.”

Christine ”I hate watching assemblies, they used to be necessary when

cutting on film, but are kinda outdated now because we can get from point A

to point B much quicker now. Also it detracts from that first screening.”

”Cinema is an ongoing conversation.”

 

For mer info sjekk ut Ted’s mange websites eller les Christine’s ypperlig bok A

Killer Life.

- walters april 2010

{{teaser1:html}}
 
{{teaser2:html}}
{{teaser3:html}}
{{teaser4:html}}
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}