Den norske dugnadsånden

11.05.2009
I tv-bransjen samles hundrevis, kanskje tusen mennesker hver eneste dag i Norge for å lage noe de har sett før, noe som likner på noe som likner på noe, skriver Arne Berggren i sin faste spalte i Rushprint.
Hvor ofte har du ikke sittet i en gruppe rundt et bord i et halvmøkkete møterom, sett på klokken og tenkt at hvis Gud skal la Jorden utslettes, kunne det like gjerne vært akkurat nå. Dere er seks-syv mennesker rundt bordet, ingen er forberedt, bortsett fra hun irriterende som alltid insisterer på de samme ideene som hun hadde i forrige møte og møtet før der igjen. Halvdårlige ideer som til slutt kommer på film eller tv, fordi man til slutt gir opp all motstand. Du er på idédugnad. Brainstorming. Myldring. Kall det hva du vil. Man er samlet for å lage noe ekstraordinært, men etter ti minutter vet du at det blir akkurat som sist: Dritkjedelig minste felles multiplum av forutsigbarhet. I tv-bransjen samles hundrevis, kanskje tusen mennesker hver eneste dag i Norge for å lage noe de har sett før, noe som likner på noe som likner på noe. Hva om vi krysser Farmen med Himmelblå og legger på en dæsj Ylvis møter veggen, liksom?

Her har du det du trenger å vite om idédugnad i tv-bransjen:
 
Les hele artikkelen i Rushprint
{{teaser1:html}}
 
{{teaser2:html}}
{{teaser3:html}}
{{teaser4:html}}
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}