DAG 2 Cannes – to be here, or not to be here, that is the question! Dag 2

19.05.2010

Og så ble det mandag 17. Mai. Vi merket lite til norske flagg og pølser og is, men vi hadde en strålende dag i Cannes likevel.  Det første vi gjorde var å gå ned til ”the official store” og kjøpe oss business card futeraler. Cannes er nemlig businesscardenes Mecca, så det er helt uunværlig. Vi fant noen fine noen med et rom til egne kort og et til mottatte kort… Da følte vi oss godt utstyrt og rustet til å møte en hver situasjon som måtte oppstå her i Cannes.

 

 Noen fotballintresserte ildsjeler som til daglig er produsenter og distributører arrangerer fotballkamp mellom ”Europe” og ”World united” hvert år i Cannes og på AFM. Vi fikk være med som heiagjeng og gjorde vårt for å heie frem  ”World United” hvor Sjur spilte forsvar. Spillerne la virkelig sjela i det selv om mange korte netter og et betydelig inntak av alkohol (og kanskje alderen?) satte sitt preg på spillet. Det morsomste for oss var nok å snakke med en hyggelig og ivrig engelsk dame på tribunen. Aquisition sto det på hennes business card.

 

Jeg jobber med en glosebok over terminologien:

Produsent (den er enkel, for det er jo meg)

Distributør (distribuerer på kino)

Sales agent (selger til utlandet)

Collecting agent (samler inn penger, og fordeler mellom de som skal ha sin andel av dem)

Aquisition (altså en som jobber med innkjøp av film hos en distributør og de forholder seg for det meste bare til sales agents….Det er nemlig alt for mange filmer og alt for mange folk ellers…)

 

Fotballgutta var en artig gjeng hvor hver og en har sin rolle og sitt arbeid i denne uoversiktlige bransjen vår. Hollywood og Island om hverandre.  Da fotballkampen var over fikk vi være med på middag og premieutdeling også. Vi har diskutert hvor lenge man kan overleve i Cannes på gratis mat og drikke, og det tror vi kan være ganske så lenge…  Gøy å ha noen kjente fjes å nikke til på gaten etter hvert. Vi begynner å bli varme i trøya nå.

 

Etter fotballkamp og middag går turen innom festen som Gøteborg og Haugesunds filmfestivaler arrangerer sammen. Festen var godt i gang da vi ankom ved midnatt og folk var blide, rare og litt ute av fokus og noen spratt rundt på dansegulvet. ”Nettverke” lyder Sjurs mantra i ørene våre og vi gjør så godt vi kan, selv om det blir mest knuffing og brøyting gjennom en nesten ugjennomtrengelig folkemasse på beachPARTY.

 

Igjen føler vi at å være her er å ha muligheten til å benytte seg av muligheter. For oss er det i denne omgangen mulighet til å lære. Vi har foreløpig ikke noe å selge, eller promotere, men det er alltid en eller annen ved siden av oss som har noe interessant å fortelle oss om, og de fleste er villig til å dele masse informasjon. Vi har øyne og ører på stilk og suger til oss det vi kan, så vi er best mulig forberedt til vi virkelig skal i ilden…

 

Skjalg & Solveig,

Genesis Film

 

Trenger du fagfolk til ditt neste prosjekt?
Sjekk vårt bransjeregister.
 
Database med filmer som er produsert med tilskudd fra Filmkraft Rogaland eller Filmkraft Invest.
Portal for levering av søknander om utvikling og produksjon av kortfilm, dokumentar, TV-serie, spillefilm og dataspill i tillegg til kompetansehevende tiltak..  
Ta kontakt med oss i Filmkraft.
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}