Black Milk - Keeps me satisfied

23.07.2010

I over to år har vi arbeidet med forberedelser til Sort Melk. Nå er det to uker igjen til RED-kameraet ankommer fra Oslo og vi VIRKELIG går i gang med å lage filmen.

 

Det er to år siden forskjellige konsulenter lo seg i hjel av spede forsøk på å sette opp budsjetter og to år siden noen trodde det var pappmasjéfigurer på Solastranden vi skulle lage… Både læringen og utviklingen har vært enorm. For det var med Sort Melk det hele startet for Genesis Film.

 

Jeg hadde akkurat truffet en kjekk filmregissør. Han hadde spennende historier å fortelle, vidløftige ambisjoner og hadde nettopp fått høre om et spennende prosjekt: ”Sort Melk”, og en talentfull, ung kunstner: Egil Paulsen. Han hadde dessuten en veldig søt kunstnerisk hårlokk som stadig falt ned i øynene hans. Jeg var ytterst betatt og fascinert… Like etterpå hadde de nettopp fått avslag på første søknad om utviklingsstøtte til prosjektet… What to do??

 

”Vel, jeg har jo gått på BI så jeg burde kunne snekre sammen et skikkelig budsjett for dem” tenkte jeg. How hard can it be, liksom?  Jeg hoppet ut i det uten mer om og men, og fikk kanskje litt bakoversveis av diverse kalyleskjemaer tross grunnfag i bedriftsøkonomi og alt sammen. Rogalands beste søknadsskriver i følge ryktene, Geir Netland, ga oss noen hint, og om litt hadde vi sendt av gårde en langt stødigere søknad. Og ja, denne gangen fikk vi både utviklingsstøtte og moralsk støtte av Filmkraft og Kirsten Rask. Vi var i gang!

 

Utviklingsstøtten skulle vi bruke til visuelle tester og nye utfordringer åpenbarte seg.

”Hvor får vi tak i en hodeskalle?” Jo, butikken i samme kvartal som hotellet jeg jobbet på har anatomisk korrekte modeller av hodeskaller….  Jada, det viste seg at jeg hadde et visst talent med å skaffe til veie de underligste ting, og vips var jeg oppi prosjektet med begge bena, hjertet og det meste av hjernen. Hvordan det til slutt gikk med testene kan du se på www.sortmelk.no/tester. Når vi tenker tilbake på med hvor enkle midler vi fikk til disse testene er vi svært optimistiske med tanke på ressursene og staben vi skal i sving med når det virkelig gjelder i august.

 

Testene som viser at vi faktisk kommer til å få dette til, sammen med Egils iøyenfallende illustrasjoner til historien, har overbevist finansiørene om at Sort Melk er verdt å satse på. Med støtte fra både Filmkraft Rogaland, Vestnorsk Filmsenter og Norsk Filminstitutt trår vi til og skal endelig realisere prosjektet som det hele startet med for oss. www.sortmelk.no/story

 

Den siste måneden har hovedsakelig gått med til å bygge kulisser. En fjellvegg på 6 x 13 meter skal bygges i studio. Fjellvegger pleier liksom vanligvis å bare stå der, så hvordan bygger man en når man trenger en? Også den sprekken da… En 4 meter høy sprekk til begjær og altoppslukende fortvilelse. Hvordan lager vi den? Flere scenografer har fått prøve ut sine teorier om hvordan man lager fjell, men fjellvegger er nok ikke et helt vanlige scenografioppdrag, for det har ikke liknet så veldig på fjell hittil. Egil er heldigvis en allsidig kunstner som tar saken i egne hender. Han har studert fjelltekstur på kunstskolen i flere måneder og har en god teori om hvordan den skal kunne reproduseres i praksis. Det ser lovende ut. Neste uke har vi en fjellvegg stående i all sin prakt som et gigantisk innstallasjonskunstverk og en mye omtalt sprekk….

 

TO BE CONT.

{{teaser1:html}}
 
{{teaser2:html}}
{{teaser3:html}}
{{teaser4:html}}
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}