Reklameavbrudd – et nødvendig onde?

27.01.2009
Det er gode argumenter både for og imot reklameavbrudd i tv-serier på de kommersielle tv-kanalene, slik kulturministeren tar til orde for. Men burde disse tv-kanalene samtidig få vilkårsløs tilgang til NFIs dramapott spør Rushprint.
I likhet med så mange andre kan jeg ikke fordra reklameavbrudd når jeg ser film på fjernsyn. Derfor ser jeg aldri film eller tv-serier på TV3, knapt nok på TV Norge og TV2 som har sine spesielle varianter av reklameavbruddet. Når kulturminister Trond Giske nå ønsker å endre reglene, slik at de norske kommersielle kanalene kan avbryte filmer og dramaserier med vanlige reklamepauser, er det en manøver svært få av seerne vil hilse velkommen.

Jeg tipper at heller ikke Giske setter pris på reklameavbrudd. Men han har omsider latt seg overbevise av produsentene om at avbruddet er et nødvendig onde. Skulle TV 2 få lov til å avbryte programmet med reklamefilm, ville kanalen kunne ta 30-50.000 mer per sendte reklamefilm, melder Propaganda. Det ville gitt kanalen merinntekter på mellom to og 3,6 millioner kroner.

Om det skulle være noen tvil: Vi har i dag allerede reklameavbrekk. Kanalene kan foreta slike avbrudd hvis de er mer enn 20 minutter lange, eller kortere enn 60 sekunder. Det har ført til at TVNorge sender nyhetene og været i slike avbrudd, mens TV2 avbryter for korte pauser. Giskes forslag innebærer ikke at man øker tiden tv-kanalene får lov til å sende reklame, men at kanalene står friere til å plassere reklamefilmene i sendeskjemaet. Om Giske får det som han vil, kan TV2 og TVNorge øke reklamemengden allerede i vår, ifølge Dagens Næringsliv.

Helt siden TV2 startet å involvere seg i tv-drama (Ran, Torpedo), og TVNorge så smått begynte å utvikle dramaprosjekter (Spon, foreløpig ikke realisert) har de fremmet dette kravet om avbrudd (sist her i Rushprint). Og med den siste tidens annonsesvikt, sitter TV2 nå på gjerdet og lurer på om de skal hoppe på en ny sesong med Hvaler.


 
Les hele saken i Rushprint
{{teaser1:html}}
 
{{teaser2:html}}
{{teaser3:html}}
{{teaser4:html}}
{{teaser1:html}}
{{teaser2:html}}
{{teaser4:html}}