jun 10

MARIONETTENS OPPDAGELSER // INPUT 2010

Bjarte Mørner Tveit Publisert i filmfestivalfilmdokumentarfilm av Bjarte Mørner Tveit

Piraya Films helaftens dokumentar MARIONETTENS OPPDAGELSER ble tatt ut som en av Norges to representanter til deltakelse og visning på INPUT 2010. INPUT er en årlig konferanse for beslutningstagere i verdens TV-kanaler og har av flere blitt omtalt som et av de absolutt viktigste samlingssteder hvor ny film og nye trender diskuteres blant oppkjøpere. INPUT tar mål av seg å vise det mest innovative som har vært vist på TV det siste året og det er TV kanalene som sender inn sine utvalgte produksjoner for vurdering i den internasjonale juryen.

MARIONETTENS OPPDAGELSER ble vist første gang på NRK1 julaften 2009.

Årets INPUT konferanse ble arrangert i den ungarske statskanalen MTVs hovedkvarter nå i mai. Lørdag ettermiddag åpnet konferansen med et 4-timers seminar om kreativ bruk av arkiv med eksempler fra Spania, Israel, Russland og Polen, før en åpningsfest ble arrangert for å la oss bli kjent med våre kollegaer fra de ulike landene. Våre verter forsøkte optimistisk å underholde oss med ungarske skal-vi-danse-deltakere, en idol-deltaker iført en frisk hawaii-skjorte samt en kvinnelig operasanger i fullt mundur. Festen ble holdt i et såpe-opera-studio hvor de hadde installert en lang rekke barer.

MARIONETTENS OPPDAGELSER hadde blitt satt opp som første film i et program søndag morgen, så jeg var litt småbekymret for oppmøte ettersom alle kraner sto åpen for konferansens deltakere. Det viste seg at frykten var ubegrunnet. Søndag morgen kl 0930 var det heldigvis stappfullt kinosalen, med publikum sittende også i trapper og avsatser.

I etterkant av alle filmvisninger var det høyt kvalifisert og usensurert kritikk av filmene. Allerede første dag hadde jeg bevitnet at det virkelig ikke ble holdt tilbake, spesielt ikke hvis noen hadde noe negativt å melde. Jeg var derfor spent på tilbakemeldingene allerede når filmens åpningssekvens hoppet og flimret over lerretet. Til min store glede var det meget god respons på filmen, latter på de riktige stedene, og god stemning i salen.

Diskusjonen som fulgte var opphetet og morsom, folk var i starten veldig opptatt av filmens lekne form før det gikk over i en mer produksjonsteknisk diskusjon. Der ble jeg stående og svare på spørsmål uten at jeg fikk så veldig mye igjen for det, så jeg ledet diskusjonen tilbake til innholdet og hvilke deler folk relaterte seg til. Afrikanerne i publikum hadde tydeligvis moret seg storveis over bestefars reise oppover elvene i 60-tallets Afrika og de tilhørende betraktninger, mens andre var spesielt interessert i motstandsbevegelsen, andre igjen i kapittelet fra Karibien. Det viktigste for meg var uansett å få bekreftet at filmen fungerte mot et internasjonalt publikum. I dagene etter filmvisningen var mange borte hos meg for å diskutere filmen, og de dro i gang alt fra små samtaler om finansiering og opptakstekniske ting til større metafysiske og religiøse diskusjoner.

Til slutt var det en fin rekke innkjøpere som tok med seg en kopi i bagasjen hjem, og noen som tok seg bryet med å kontakte programansvarlige i større og mindre filmfestivaler for å få dem til å se filmen og vurdere den for sin festival.  Jeg kan gjerne anbefale alle som får muligheten å delta på INPUT. Jeg fikk en rekke interessante innspill til filmen, tips om steder vi skulle sende den og i tillegg fikk jeg utvidet nettverket mitt betydelig. I sum en verdifull og inspirerende reise.

Bjarte