heleste's Blogg
heleste Beskrivelse:
A short description about your blog

feb 07

Ledig for oppdrag!

Publisert i Utagget  av heleste |

 

Hei filmfolk,

 Trenger dere hjelp til casting? Produksjonskoordinator? Manusforfatter? Regi assistent? Skuespiller? Kursholder?

 Jeg er nå tilbake i Stavanger, etter et opphold i Spania. Som flere kjenner til, har jeg tatt spranget fra normal "day job" til 100% freelance.  Noe som betyr, jeg er åpen for oppdrag! 

Jeg har erfaring innen de fleste fagområder, og er for øyeblikket klar for oppdrag. Jeg er svært fleksibel i forhold til sted og tid, så det er bare å ta kontakt om du har noe nå, eller et kommende prosjekt.

Tips meg gjerne om oppdrag du kjenner til!

 Min e-post adresse er: helene.stenhaug@gmail.com

 Ønsker dere en strålende uke:-)

 Mvh,

Helene Stenhaug

 

 

nov 10

Fra Idè til manus på 28 dager!

Publisert i Utagget  av heleste |

Å skrive et manus er som mange vet en prosess. Det påvirker hverdagens struktur på alle mulige måter, og slusene åpnes for tanker du ikke kunne tenkt før prosessen var i gang..
 
For to uker siden bestemte jeg meg for å skrive ferdig et manus innen 29. november, til Norge-USA konkurransen. Jeg vet enda ikke om jeg klarer det, men det er i alle fall målet. Nå er det 19 dager igjen.
 
 På bloggen min, "Confessions of a screenwriter",  har jeg publisert et nytt innlegg om struktur; I prosessen, historien, og livet.
 
"Når jeg sier kunstnerliv i Spania, er kanskje ikke en strukturert hverdag den første assosiasjonen du får. Allikevel er det realiteten...." Ler mer HER  
 
MERK: Ser ut som hyperlinken ikke fungerer. Prøv her: http://helene.s0.no/  
 
 
Filmhilsen fra,
Helene 
jul 02

Skuespiller workshop

Publisert i Utagget  av heleste |

Teater 

Ønsker du å kick-starte karrieren som skuespiller?

9. august 2011 starter en 10 dagers intensiv skuespiller workshop i Stavanger. Workshop vil finne sted i Filmkraft og Rogaland teater sine lokaler.

Det er ønskelig med erfaring fra teater/film, men et brennende ønske om å bli skuespiller blir også tatt imot med åpne armer. 

Del 1: (9-12 aug.) skuespiller teknikk  (teori og øvelser)

Del 2 (13-18 aug.) rollefordeling, karakter arbeid og øving mot forestillingen «Det blå rommet»av David Hare.

Del 3: Fremføring av "Det blå rommet " på Kult.kafeen og Teatoriet med spørsmål/svar sesjon ovenfor publikum.

Det er mulig for nybegynnere å ta del 1, uten del 2 og 3. Og for mer erfarne skuespillere å delta på del 2 og 3, altså spille i stykket, uten å delta på kurset. Ta kontakt for mer info! 

Scene fra the blue room

Forestilling vil bli satt på kult.kafeen i stavanger den 18.aug, med mulighet for flere forestillinger. Det vil også bli fremvist på Teatoriet (Rogaland teater) sin lørdagskafè hvor skuespillere svarer på spørsmål fra publikum. Denne datoen blir satt når alle deltakere er på plass.

 

Søknadsfrist: 15.juli 2011. søk til: helene.stenhaug@gmail.com

 

INFO 

 

 "Det blå rommet" av David Hare.

 

Blått Rom er ti historier om kjærlighet og usikkerhet. Stykket er basert på Runddansen av Arthur Schnitzler fra 1896, som tar for seg en rekke karakterer i en lenke av seksuelle møter.

Vi møter ti personer som lever i en storby i dag, og som alle er på utkikk etter nærhet og intimitet uten å bli helt tilfredse med det de finner. Flere av karakterene ønsker seg meningsfylte forhold, men leter i ulike seksuelle relasjoner på samme tid og mister muligheten til å skape en ekte relasjon med noen av de andre karakterene. Allikevel er det ikke selve den seksuelle akten som er viktigst i stykket, men oppbyggingen før, og hva som har skjedd med karakterene i etterkant. Hvem er vi før og etter sex? Hvem er vi sammen med ulike mennesker? "Sammen med en´ person er vi en´ person. Og med en annen, er vi en annen." 

 

For info og påmelding: helene.stenhaug@gmail.com. merk med «skuespiller workshop, Stavanger». Fortell gjerne litt om deg selv, din motivasjon og erfaring.

Nettside er under konstruksjon, men sjekk ut vår facebook event

  

 Mvh, 

Helene Stenhaug

 
 
-  
jul 27

Egen filmskole - Manus

Publisert i Utagget  av heleste |

 

Ok, så jeg skal skrive en spillefilm for første gang i mitt liv. Jeg går ikke på noe filmskole. Jeg er ute i den virkelige verden. Så - Hva gjør jeg? Hvordan er veien mot mål? Hvilke hindringer venter meg rundt svingene?

Jeg har etter hvert skjønt at jeg har skapt min egen lille filmskole. Jeg går på kurs med anerkjente foredragsholdere, har hatt egen manusmentor i 1 år (Linda mai Kallestein, gjennom filmkraft sitt mentorprogram). Jeg har en fantastisk dyktig manuskonsulent, Kirsten Bonnèn Rask, og "medelever" aka bransjekollegaer jeg like gjerne vil filosofere med over vin, som å jobbe sammen med. Jeg tar ikke eksamener, men kanskje noe enda større. Jeg skriver ikke manus som en oppgave, jeg gjør det som en forfatter. Jeg skal ikke pitche det som hjemmelekse, jeg pitcher det for å selge. Jeg får si det som Sjur Paulsen, "Vi lever ikke i noen Minnie Mus verden!"

2010 - et år med action

Skrivepermisjon, forvilling, tvil, London kurs, flere gledeshyl, men også noen nedgravinger under dyna. Det har vært store svingninger mot "the object of my desire". Motgang kan man ikke unngå, det er bare måten den mestres på som er avgjørende! Dessuten er handling drivkraft til fremgang.

Denne våren jeg jobbet på flere produksjoner, og til og med måttet takket nei til enda flere..(man kan ikke grave seg ned i arbeid)Nå er jeg på god gli med mitt første spillefilmprosjekt, Øyeblikket.(Kjærlighets drama)og har fått idè til et ny spillefilm (mer info senere). Det første prosjektet har lært meg litt. Jeg vet nå at prosessen er en viktig del av veien mot et manus. Jeg har gått gjennom et spekter av følelser på det inspirerende, fortvilende og nedtrykkende og oppløftende nivå. Før var det fremmed, nå vet jeg at det ventes. Ikke direkte hva, men i alle fall noe.. Det har vært stunder der jeg tenker: hvorfor i all verden gidder jeg?

Få svar på det, samt les mer om prosessen min, og hvordan jeg med god hjelp danner grunnlaget for det jeg velger å kalle min egen filmskole på bloggen min Her. Legg gjerne igjen en kommentar :-)

Ønsker dere en videre fin filmsommer!

- Helene Stenhaug

apr 30

B-fotograf ønskes

Publisert i Utagget  av heleste |

 

Phantomfilm søker dyktig B-fotograf til  ONS-filmen,  "Q & Authority" med Jakob Rørvik som regissør.

Oppdraget varer følgende datoer i mai:

12.mai - Stavanger. 20/21mai: Kårstø og 25.mai, Oslo.

Ta kontakt: helene.stenhaug@gmail.com - Snarest!

 

Beste hilsen,

Helene Stenhaug,

Prosjektkoordinator

apr 24

Hotel California

Publisert i Utagget  av heleste |

 ADVARSEL: Denne bloggen er basert på en sann historie. Den  inneholder teoretisk kunnskap, såvel som unødige detaljer.Det er fare for ironi. Viktigst av alt er den brudd på minst tre av Robert Mckee`s ti bud.

V.Thou shalt create complex characters rather than merely complicated story.

VI. Thou shalt use neither false mystery nor cheap surprise.

VII. Thou shalt not use deus ex machina to get thine ending.

____________________________________________________ 

 FADE IN. EXT. Smal London bakgate. kveld.

Et enslig palmetre hviler på en sliten steintrapp.Sirener i bakgrunnen, aske i luften. Fire svarte taxier bryter gatens taushet. Tolv trøtte MANUSFORFATTERE og FILMKRAFT representanter (20-50s) sigerut av bilene og lasser ut et hav av kofferter. De kikker skrått på det fargesprakende skiltet ved navnet "Hotel California".

 Vi er fremme.

Og med dette starter vår egen London STORY

Det første som møter oss inne er en snodig resepsjonist med en stemmefrekvens som fikk den ellers høylytte gjengen til å spisse ører. Han hvisket instruksjoner til hver enkelt hvordan vi skulle finne rommet, og gruppen ble spredt til hver sin side av hotellet. En creepy følelse vel etablert.. Det ble ikke mange sekundene på rommet før vi stakk ut for grabbe enmatbit. En liten gjeng endte opp på en Italiensk restaurant. Vi kikket granskende på hverandre, før en av oss sa det alle tenkte:Snakker vi skrekkfilm eller? Dermed fikk fantasien fritt spillerom.. Hvem skal dø? Kjelleren først,loftet til sist, mente Arild. Han påpekte derimot at Kirsten ble spart avåpenbare årsaker. Hun er den tøffe som er med i oppfølgeren. Hvorfor er tror du vi så spredd? Nina mente det var for at de andre ikke skulle høre skrikene..and on it goes..Det var tydelig at ingenting var overlatt til tilfeldighetene.Det kan jo sang teksten fortelle oss:  "Welcome to the hotel California. You can check out any time you like, But you can never leave!"

...Fade to black...

INT.hotelrom. morgen

Alarm RINGER. HELENE (gidder ikke beskrive henne) (21)spretter opp av sengen. Kikker ut vinduet på BLÅ HIMMEL. Hører FUGLEKVITTER. smiler lettet.

Skrekkfilmsjangeren var nok bare en cheap suprise, eller mulig false mystery. Samtidig hadde den en virkning. Nemlig etablering av karakter. Vi kunne ha snakket om hva som helst over middagen, men som manusforfattere på tur,  lå det i vår natur å dramatisere virkeligheten til fiksjon.Noe som leder oss til hensikten med turen. - Dere er alle her med samme mål, sier Mckee i åpningsakten av seminaret. Nemlig å lære å fortelle gode historier. Ja, i fire dager var ikke mindre enn 200 manusforfattere samlet i cavendish conference center i London for å høre den amerikanske manusdoktoren Robert Mckee prate åtte timer til dagen om historiefortelling, design ogstruktur. Målet vårt var å lære så mye som mulig, og som kjent har et mål alltid sine hindringer. Våre var mobiler, tretthet og toalettbesøk..Noe han gjerne brukte et par timer av seminaret til å advare om.Det ble klart at Mckee var en mann med mange krav. Ikke nok med krav, mannen har sine egne bud. I seminarheftet sto det svart på hvitt Mckee`s ti bud. Noen nevnt øverst i bloggen.

-Stories are equipment for living, var en setning guruen nevnte gjentatte ganger. Han snakket mye om livet kontra historier, og trakk frem både differanser og likheter. Vi lever i historier, vi drømmer historer. Vi er bokstavelig talt omringet av historier.Så hvorfor flykter vi inn i et stort mørkt rom med ukjente mennesker for å se enda mer historier? For å lære noe som vi kan ta med videre i vår egne liv.Relatere karakterer på lerretet til karakteren i oss selv. Utstyr for å leve. Der livet kan ha sine kjedelige minutter og timer, er en to timers film spekket med mål vs hindring. Hendelser, scener og beats. Det skal ikke være et kjedelig øyeblikk, og man skal konstant ha framdrift i både plott og karakter. Detkrever mye kunnskap, men heldigvis for oss er jo det nettopp dette området mannen foreleser om. Mckee snakket om en forfatters oppgave å formindle sitt syn på livet, gi en nyinnsikt pakket inn i en bra fortalt historie.  Livet, aviser nyheter, bøker, pluss pluss giross inspirasjonen. Som  er den letteste delen, mener han. Den sanne utfordringen ligger i å gjøre ferdig det en begynte på. Kjøre det vanskelige løpet helt ut til perfeksjon. Mckee skal gjennom STORYseminar gi oss utstyret til å stå enda sterkere i denne utfordringen. Vi er giret. Han avslutter økten med å si at å skrive for film er det vanskeligte yrke man kan velge. Jeg ser flere nikkende hoder i salen. Det var nok en blanding av det han sa, og at det endelig var tid for maaaaaaat!!

Da vi kom ut av det Ingunn så fint kalte "Mckee bobla" ble vi informert om en hendelse fra virkeligheten. En vulkan på Island hostet ut aske som gjorde at de fleste flyavganger var kanselert. Vi var støkk på denne store øya. Sprøtt! Jeg trodde nesten det var en spøk, inntil jeg så nyhetene senere på kvelden. Plutselig var en ektra personlig, ytre konflikt sneket seg inn som London turens subplot. Mens verden gikk videre, og avisene godtet seg med ekstra salg, måtte vi tilbake til Story universet. Tilbake til å fokusere på målet om å lære, og  konflikter som "shit, jeg har drukket for mye vann og er redd for å bli skjelt ut av Mckee" (og ja, det skjedde med en stakkars britisk sjel).

Da kurset var over skulle det vise seg å bli et målskifte for de tolv manusforfatterne. Fra  ønsket om læring til å komme seg hjem. Vulkan subplottet var nå hovedplott..

"You should give the audience what they expect, but in an unexpected way", påpekte Mckee.". Etter nesten en uke på hotel california fikk teksten nytt liv. "You can check out any time you like, but you can never leave".  Litt herlig dramaturgi i et ellers ustrukturert liv. Allikevel kom det til en punkt der livet ikke var så Mckee korrekt lenger...

Ext.Himmel.Dag.

Et vindkastblåser den truende askeskyen ut av syne. Menneskeheten er reddet. Intill videre.

THE END

..McKee STORY to be continued in the following blogs..

Takk for en faktastisk tur, folkens. Dere er virkelig some true characters!

 

 

 

 

 

 

 

 

jan 13

Jakten på historien

Publisert i Utagget  av heleste |

                                 

Nytt blogg innlegg: Når alt kommer til alt er det jo en grunn til at man velger akkurat forfatter yrket.  For min del begynte  det med tanken på å kunne  formidle budskap som kan bevege mennesker på samme måte som andre historier har beveget meg.  Å finne et budskap går lett. Det skjer som regel gjennom filosofering over livet og sine holdninger til det. Det dukker opp i hverdagen, i vanskelige stunder, gode øyeblikk og ved store valg.

Jeg ser tydelig mønsteret mitt. Frøet plantes med et budskap. For å få det til å spire må jeg finne kjernen til historien min. Jeg finner den rette innpakningen og der kommer treets stamme. Her er jeg nå. Veien videre skal treet vokse og flere greiner skal strekkes ut. Her er det mange valg, mange veier.  Hvordan går jeg så frem? Den siste tiden har jeg testet ut ulike teknikker for å finne frem til handlingen i historien. Les her om erfaringene jeg gjorde meg. 

The last polaroid er en arbeidsblogg jeg har opprettet for å dokumentere prosessen mot et langfilmmanus.

Ønsker dere en videre fin uke!

 Hilsen Helene.

des 18

Skrivingen før skrivingen

Publisert i Utagget  av heleste |

 

De fleste skjønner at ingenting skriver seg selv.

At en roman, et filmmanus eller en diktsamling ikke  blir perfekt ved første pennestrøk. -Så hva er det så som skriver denne kunsten?

Sett bort fra den fysiske datamaskinen og dine ti fingertupper er det i tankene det skjer. Som en maler gradvis skaper et kunstverk med fargene, maler forfatteren sitt univers og dens karakterer i fantasien. Vi skulle så gjerne, men stoler ikke på hodet og må derfor skrive ned tankene. Vi finner ut hvem personene er, og blir kjent med dem som våre venner.Vi finner historiens sted og utforsker dets muligher og begrensinger. Vi utforsker rett og slett absolutt alt som skal være med i historien, og de fleste ganger er det nettopp vår utforsking som gir den liv. Historien kommer sjeldent ferdig modnet fra første tanke. Først utforsking, så når en føler seg klar nok påbegynnes selve verket. Denne bloggen vil fokusere på skrivingen før skrivingen. Metoder en bruker for å utforske og nærme seg  historien . Jeg vil her dele mine erfaringer, og ønsker dialog med andre forfattere.

Les videre og følg min nybakte blogg her

Beste filmhilsener fra Helene