nov 20

ALLFADER

Fredrik Hana Publisert i Utagget  av Fredrik Hana |

 

Første opptaksdag for dette prosjektet var allerede i januar. Vi gjørde to andre prosjekter før vi plukket opp tråden og fortsatte. 

ALLFADER er vårt første spillefilmprosjekt. Vi kommer til å være i opptak frem til sent 2012. Det er et stort prosjekt som rommer mange utfordringer - slik som det alltid er.

ALLFADER-01ALLFADER-02

Jeg er inni helvetes fornøyd med opptakene så langt. Klarer vi å fortsette med den samme kvaliteten og energien - så er vi i bizness. 

Gleder meg til å vise folk mer. En gang. 

 www.blaest-film.no

 

nov 19

PUSHWAGNER

Søren Klype Publisert i Utagget  av Søren Klype |

 

Det er morsomt å lage film, men det tar som regel ekstremt lang tid. Hvis man klarer å lande en produksjon på under to år er det nærmest en bragd. Filmen om Pushwagner er ikke noe unntak. Vi har holdt på til og fra i snart 2.5 år og det er ikke over enda. Trolig har mitt stadig gråere hår blitt helt grått innen vi er ferdige. Hvem vet. Kanskje det til og med har ramlet helt av.  

 Det hele startet som en eksentrisk, konseptuell og ikke minst smal ide finansiert gjennom Norsk Filminstitutts ordning Nye Veier. Noe co-regissør august B. Hanssen og jeg var svært komfortable med. Selv om filmen ikke skulle være mer enn en halvtime så kunne vi gjøre akkurat som det passet oss. Ingen co-produsenter, tv kanaler eller investorer kan røre en film som er produsert under denne ordningen.

Med andre ord er det ganske enkelt en regissørs visuelle paradis.  

Produsent Carsten Aanonsen hadde derimot andre planer og mente at dette egnet seg best som en langfilm, og aller helst en vi kunne vise på kino. Nå har det altså blitt slik at august og jeg kan lage vår eksentriske halvtime, men samtidig må vi lage en langversjon med alt gnålet som hører til. I tillegg har Erik Andersson sagt ja til å klippe også denne filmen. Vi har jo jobbet sammen før. Da vi klippet Natural Born Star beskrev produsent Fredrik Pryser en arbeidsdag som følger: Erik kommer med vannkjemmet hår og Colgate smil klokken 08.00. Et sted mellom 10 – 11 kommer Even. To timer senere kommer Erik ut svett i pannen og med håret til alle kanter.

Når det er sagt er vi selvsagt svært lykkelige over å kunne gjøre begge deler.  For det er hevet over tvil at Pushwagner er en meget bra mann foran kamera. At folk faktisk er interessert i det vi jobber med, gjør det ikke mindre attraktivt…

I disse dager arbeider vi med den endelige kinosøknaden, og vi er selvsagt svært spente på hvor denne filmen ender opp. Tv eller kino?  For oss er det viktigste å lage en best mulig film enten den vises på skjerm eller den store duken.

Hm. Skal jeg stikke ut å kjøpe hårfarge kanskje? 

Even Benestad 

nov 08

KORT på KINOKINO søker frivillige

KINOKINO Publisert i Utagget  av KINOKINO |

 

2.-4. desember arrangerer KINOKINO Senter for kunst og film kortfilmfestivalen KORT. Vi skal i løpet av 3 dager vise ca. 52 filmer. Temaet for festivalen i år er : Klipp og dramaturgi. Vi har derfor invitert  filmklipper Anders Refn , kjent for å ha klippet b.la. Breaking the Waves, Antichrist og Max manus - han skal ha et foredrag om klipping. Professor ved universitet i Århus kommer og skal ha et foredrag om dramaturgi i kortfilm. Vi får også besøk av Kalle Løchen som skal snakke om ""Nye veier til kortfilm" . Videokunstner A K Dolven kommer også. Altså mye kjekt på programmet.

Torsdag begynner vi med å presentere workshopfilmene som er blitt til i samarbeid mellom Filmkraft, UiS og Barne og Ungdomsteateret. Produsent for dette er Geir Netland. Her vil det bli premiere på kortfilmene laget av; Tore Rygh, Vigdis Nielsen og Stian Kristiansen.

 

Vi skal også ha et work in progress program denne torsdagen hvor vi viser klipp fra filmene: "En Sommer" av Stian Forgaard, "Videogutten" av Stian Kristiansen og "Sort Melk"  av Skjalg Molvær. Vi viser klipp fra filmen og regissørene er der også.

 

Festivalen avsluttes på lørdagen med Filmkraft sin årlige bransjefest.

mer info om festivalen kommer

For avvikling av  festivalen trenger vi frivillige til å hjelpe oss med:

- vakthold

- billettsalg

- rigging

- rydding

- henting/bringing av foredragsholdere

+ alt ellers som måtte dukke opp etter behov.

Interessert - eller kjenner noen som kan være ?

Send en mail til : sao@kinokino.no

 

 

nov 02

The Perfect Jump

AlexanderKristiansen Publisert i dokumentarfilm av AlexanderKristiansen |

 

"The Perfect Jump" er en behind-the-scenes film om produksjonen av reklamefilmen - "Come for the Job, Stay for the Lifestyle". Atle Dahl spiller hovedrollen som basehopper. Filmen er produsert av Filmavdelingen AS for "Greater Stavanger".

Mesteparten av "Come for the Job, Stay for the Lifestyle" ble "skutt" på Kjerag med sitt 1000 meter vertikale fall ned i Lysefjorden. Atle Dahl flyr i vingedrakt utover Lysefjorden og lander på en 30 meter lang luksus-yacht hvor festkledde mennesker venter med fyllte champagne-glass.
Hvert år gis det landingstillatelse i 4 dager for helikopter på Kjerag. Vi trengte helikopter for å fly basehopperene opp til Kjerag siden de måtte gjøre flere hopp, bla. luft-til-luft opptak. Vi brukte også helikopteret til å filme selve hoppet og yachten Atle landet på. På selve opptaksdagen lå Lysefjorden speilblank og sannsynligvis var det den fineste sommerdagen i 2010. 

Vi brukte HPX500, Panasonic HPX171 og et Canon 5D markII på båten. Et Panasonic HPX301 på Kjerag, Canon 7D i helikopteret og flereGoPRo på hopperene.

Her kan du se kort-dokumentaren:
http://www.vimeo.com/16318122

Her kan du se den ferdige reklamefilmen:
http://www.vimeo.com/14215498

okt 06

Autopilot - Stop motion

Warhuus Publisert i ungdommerstudentstop motionproduksjonmanuskortfilmigjenhetlandfilm av Warhuus |

Her er en film jeg og to klassekamerater lagde i fjord. Det er en stop motion film som handler om gamle vaner, ting vi gjør hver dag, men ikke tenker over fordi det er blitt en vanesak. Du går på autopilot.

Det vi prøvde å få frem var det som skjedde når noe helt uventet hender og autopiloten bryter.

 

 http://www.youtube.com/watch?v=JfRDUpBroZQ

 Se også flere filmer på min side Hegexoxo 

sep 28

The production of music video, “Bånsull”

leader Publisert i Utagget  av leader |

The production of music video, “Bånsull”

by martin Hawkes

Liv Runesdatter had approached me previously with the idea of a music video collaboration. I had had my doubts as to whether or not I would be interested in doing a video for a folk artist. Only after listening to her track “ So, Ro Snuberrusken Min” did I appreciate her artistry and the potential that a collaboration between us could have.

I was inspired, first and foremost, by the locale in which we were shooting. Frank Shortt (my camera assistant) and I traveled from South Rogaland up North, then back East and finally west along the coast of Jaeren, a five day journey that saw us driving and hiking through some of nature's most spectacular vistas. We were filming a lullaby and lullabies are rooted in tradition and the very landscape we were surrounded by reflected this. This was about the past and about the  longevity of the natural world. This longevity is also the nature of a lullaby. While we do have the tangible - like water and waves and forest and grass that all stand the test of time - we also have the cerebral - like stories and songs - that we share with our young.

I chose to shoot this project on Super 16mm film since film has the timeless feel that this job demanded. We did not want it to have a current look, but rather a timeless quality. We shot primarily during "magic hour," that being dawn and dusk. This colour and contrast was further pursued during our colouring timing session at Deluxe in Toronto. The film was scanned to HD and edited at Saft Film by Jon Garcia DePresno. Liv Runesdatter has used the video as a promotion for her live performances and has already screened it and had performances in Germany and Azerbaijan. So go check the video out at: http://www.vimeo.com/12154235

 


 

sep 27

"Producer on the move"

Solveig Arnesen Publisert i Utagget  av Solveig Arnesen |

Solveig har hatt en travel søndag som Rogalands deltager på ”Producers on the move”. Dette er et nytt seminar som arrangeres for produsenter på Nordisk Panorama. Det ble arrangert for første gang i år, men det var en fantastisk dag og jeg håper virkelig at det er noe som kommer til å fortsette.

 

Nordisk Panorama, er en festival, co-produksjonsforum og ikke minst marked for kortfilm og dokumentar som vandrer mellom 5 nordiske byer. I disse dager er den i Bergen.

 

Men tilbake til ”Producers on the move”. Jeg synes tittelen passer meg særdeles bra. Jeg er jo sjelden mer enn en uke på samme sted.

 

Vi var 30 produsenter fra de nordiske landene som tilbragte en fantastisk og intens dag sammen. En dag fullpakket av interessante foredrag og pitching av både oss selv og prosjektene vi jobber med.

 

De fleste av oss bodde på samme hotell i Bergen. 0515 gikk brannalarmen på hotellet. Den bråkte så til de grader infernalsk at vi ikke hadde noe valg…. ALLE UT! Og ikke bare ut av senga, ut av rommet, men nei, ut på gaten til spott og spe og neppe vakkert skue for alle natteranglerne på vei hjem fra bytur. Der vi sto i våre respektive nattantrekk og gnidde oss i øynene var det ikke akkurat det perfect pitching moment.

 

Dagen var så lang og full av program at det etter hvert føltes som vi hadde vært sammen i flere dager, men den startet relativt mykt med inspirasjon fra Lise Lense-Møller. Lise startet opp sitt produksjonsselskap i Danmark i 1977, året før jeg ble født. Hun  har fremdeles sitt eget nokså lille uavhengige selskap og det er veldig inspirerende å høre på henne. Fantastisk å ha ressurspersoner som henne som er villig til å dele med seg av sine erfaringer. Lise ser på produsentrollen som å være en slags gartner som dyrker frem ideer. En gartner ser på frøet, som er ideen og vurderer om dette er et tre, eller en rose, eller kanskje noe spiselig…?  Hvem er det for? Vi lurte litt på om det er slik at hun har sett seg selv som gartner i hele sin karriere, eller om det er lettere å se det slik når man ser tilbake på mange år i bransjen? Det hørtes veldig zen ut.

 

Etter en svært kort kaffepause fikk vi høre Erik Hemmendorff fortelle om sine erfaringer som produsent i Plattform Produktion. De produserer ganske eksentrisk, award-winning stuff og har ambisjoner om revolusjonere filmbransjen. Erik minnet oss om hvor viktig det er at det er vi som tar beslutningen om at et prosjekt skal realiseres, og så er det vi som gir finansiører og andre anledning til å være med på prosjektet. (Lett å si det…) Han understreket viktigheten av å ha medarbeidere som virkelig brenner for prosjektet, som tar ansvar og som virkelig investerer seg selv i det.

 

To ganske ulike perspektiver på produsentrollen. Viktige gullkorn å ta med seg fra begge to.

 

Kristiina Pervila var en kort kort tur innom seminaret for å hovedsakelig fortelle oss at det er viktig å ha det gøy og drikke seg full fra tid til annen. Hun har også enorm erfaring med internasjonal co-produksjon og ga fra seg mange tips og triks og ting man må tenke på. Co-produksjon funker nemlig bare hvis man er godt forberedt og har avklart hva man forventer å få ut av det. En co-produksjon må nemlig sees på som et potensielt ekteskap.... for better or worse.

 

Peter Broderick, amerikansk guru på ”the new world of distribution” har latt seg lokke av Norway in nutshell og var innom Bergen på veien for å fortelle oss det han vet så langt om den nye verden. Når det gjelder det nye distribusjonslandskapet er det store områder som foreløpig er utenfor kartet. Hans hovedbudskap uansett distribusjonskanal er at i samme øyeblikk som en idé dukker opp, er det også viktig å tenke på målgruppe.

 

En helt annen slags pitchesession fant så sted. Finansiørene, tv-kanalene, filminstituttene sto på rekke og rad for å presentere seg selv og hva de kunne gjøre for OSS! Fantastisk. Kjekk og grei måte å få det kartlagt på. En strålende idé! Og de var mange, rundt 30 stykker faktisk.

 

Etter alt dette skrek selvfølgelig sulten i magen. Heldigvis fantes det råd for det også. Indrefilet av okse, med gorgonzolasaus og deilig vin… Det hjalp godt. Også en aldri så liten tiramisu etterpå, i eksellent selskap.

 

Ikke rart vi følte vi hadde vært sammen i flere dager….? Dette kunne vært et helt semester på skolen.

 

I tilegg til nyttige og inspirerende foredrag var det selvfølgelig kjempegøy å få være sammen med 30 andre produsenter, og en svært mye høyere andel kvinnelige produsenter enn vanlig.

 

Veldig takknemlig for å få være Rogalands representant! For en fantastisk mulighet som falt i fanget på meg.

sep 24

LANSERINGSFEST! VELKOMMEN!!

Andreaskleiberg Publisert i Utagget  av Andreaskleiberg |
Velkommen til lansering av magasinet 01.
Vi inviterer alle i Filmkraft sin krets å drikke champagne med oss!
02. oktober på Tou Scene. klokken 20:00.
 
 Les mer om magasinet her :
http://www.aftenbladet.no/lokalt/1264609/-_Folk_liker_aa_kunne_ta_noe_med_seg_hjem_og_holde_i_det.html
aug 04

Ich bin eine Berlinerin

lindamay Publisert i Utagget  av lindamay |

 

Jeg er en av de heldige som Stavanger kommune har vært gavmild ovenfor i år. Kommunen eier nemlig en leilighet i Berlin som de låner gratis til kunstnere. I snart ett år har jeg gledet meg til det skulle bli august, for da skulle leiligheten være “min” for en hel måned!

 

Leiligheten ligger et steinkast fra Ku’dammen, byens paradegate for shopping. Europas største “department store” KaDeWe ligger en gate borten for oss. Zoologische garten er også kun et par minutters gang. Det deilige med Berlin, som de fleste storbyene, er at det offentlige transportsystemet er ufattelig velutviklet. På få minutter er man hvor som helst i denne byen som oser av historie.

 

Vi kom søndag, så vi har ikke rukket å ha vært så mange steder. Frem til nå har vi vært flest ganger på Potsdamer Platz. På 1920-tallet skal visst stedet ha vært et av de travleste i Europa. Det første trafikklyset ble satt opp der. Krigen knuste hele stedet sønder og sammen og muren delte plassen. Under hele den kalde krigen var stedet et intet-mannsland som lignet på noe post-apokolyptisk.

 

Etter murens fall har berlineren hatt det veldig travel med å oppryste arkitekturen, noe som er særs synlig på Potsdamer Platz. Moderne bygninger tårner overalt. En av disse er Sony Senteret, som huser Berlins eneste kino som viser filmer på orginalt språk (ikke dubbet mao, tyskere er ikke glade i lese tekster....). Her finnes også filmmuseet.

 

I tillegg til å suge inn generell inspirasjon ved å være i en så pulserende by, var en av grunnene til at jeg ønsket meg hit, var å sette meg litt mer inn i tysk film. Jeg har sett en og annen tysk film, som jeg først ble oppmerksom på da jeg studerte filmhistorie på universitetet for en mannsalder siden. Museet viste det jeg mistenkte, nemlig at tysk storhetstid filmmessig, var de tidlige filmårene. Det som overrasket meg var at en såpass stor andel av de viktige premissleverandørene i den tidlige tyske filmen var kvinner. Jeg har notert meg flere navn som jeg ikke hadde hørt om før og gleder meg til å sjekke mer ut om dem. 

 

Ellers viste museet skuffende lite av den ene dokumentarregissøren jeg faktisk visste om, som ble spesielt kjent under naziregimet, nemlig Leni Riefenstahl. Hun er såvidt nevnt i forbifarten i museet, som ellers vier rikelig med plass til marlene Dietrich som de er tydeligvis veldig stolte av. Kanskje ikke så rart at de har løst det slik. Tross alt valgte Leni R feil parti. Man fremhever neppe de såre punktene i ens egen historie. I motsetning valgte marlene D å ikke komme tilbake til Tyskland, selv om hun ble anmodet av nazist regjeringen å komme hjem. I stedet fikk hun æreskaptein rang i den amerikanske hæren og amerikansk statsborgerskap. Da er det nok mer naturlig av museet å vise rom etter rom med portretter og filmkostymene hennes.

 

Jeg har i hvert fall sikret meg en biografi (fra museumsbutikken) om Leni R. Skamplett eller ikke, hun har en spennende historie som er verdt å kjenne til.

 

Tysken min er rusten skole-tysk, som jeg frimodig kaster meg ut på i butikker og kaféer, men jeg er nok litt i tvil om jeg forstår nok når tyskere prater mil-i-minuttet på dialekt på film. Så jeg vet ennå ikke hvor aktuelt det er for meg å hive meg på en tysk film mens jeg er her. Mulgens får det holde med at en av de aller siste filmene jeg så hjemme før jeg reiste faktisk var tysk. Den heter “Soul Kitchen” og er absolutt verdt å få med seg. Spesielt om du har behov for å le masse.

jul 29

Black Milk - Coming from the other side

Solveig Arnesen Publisert i Utagget  av Solveig Arnesen |

Det er mange faser og nivåer av forberedelser til en filmproduksjon når det ferdige produktet skal  bli så absrakt som Sort Melk.  Noen forberedelser er mer konkrete enn andre og noen ”forberedelser” er mer for moro skyld. En av de mange morsomme forberedelsene har vært låtskriverseminaret Kai Lofthus inviterte oss til i begynnelsen av juli. 11 komponister/ låtskrivere var samlet en hel dag for å skrive musikk med Sort Melk som inspirasjonsgrunnlag. Komponistene kunne velge mellom å komponere Sort Melk-musikk eller å lage powerballade for Trine Rein (ikke tull engang…) En høyst underholdende dag i et gøyalt fellesskap hvor resultatet ble en tøff rockesang, trønderrockesang tror jeg faktisk:

 

Black Milk/ Black Milk

Keeps me satisfiiiiiiiiied

Black Milk / Black Milk

Coming from the other siiiiiiiiide

I might be EGO, but I just want some Black Milk yeaaaaah….

 

Sangen blir garantert en slager på bakomfilmen. Bare vent og se J

 

Andre mer konkrete forberedelser har vært tester av spesialeffektsminke. På et punkt skal EGO dra huden av AMORS arm… Det må testes og øves på. Hud av silikon med muskelvevtekstur, blod, gørr og Sort Melk blæh... For ikke å snakke om suspen som skal gjøre dem kjønnsløse…  Plutselig har enhver spesialeffektmaker i Norge gått tom for foam latex og produsenten må til å importere ting som mest sannsynlig står på PST sin liste over obs obs-stoffer. FX All-ginate, dragon-skin fx pro pint unit, form-sil silicone, thi-vex, smooth-cast, SO strong white, apoxie sculpt  natural, foam latex, nsp-medium brown plastiline, le beau touché high melt brown, telesis adhesive, telesis thinner og sist, men ikke minst ”monster makers high rise foaming agent”…. Ikke usannsynlig en fare for rikets sikkerhet. Det må være noe her man kan lage en aldri så liten bombe av…..eller??

 

Det har vært pionérarbeid i alle faser av utvikling av dette prosjektet og felles for de fleste som er involvert i prosjektet er at det er første gang de støter borti utfordringene Sort Melk fører med seg. Bygging av fjell har vi allerede nevnt,  troverdig kjønnsløshet…. ? Sfx-folkene kan få til omtrent alt her i verden, men akkurat det er visst en av de vanskeligste tingene å få til. Men, EGO og de andre vesnene i hans verden har ikke kjønn så da har vi ikke noe annet valg da…Etter mye prøving og feiling begynner vi å nærme oss mål.

 

Helt konkret var det også med fire lange dager storyboarding med Kai M i Berlin. Fotografen vi jobber med på Sort Melk er fra Berlin og vi ble kjent med ham gjennom Ingo som vi traff i Cannes i år. Kai er en svært talentfull fotograf som bidrar til prosjektet på en inspirerende måte med sin kreativitet og enorme fotokunnskap- og erfaring. I Berlin var det hetebølge, og vi svettet over storyboardene. Vi fant oss noen favorittsteder langs kanalen i Kreuzberg under Berlinalen og det var fint å være tilbake på en varmere årstid. Vi seg mellom noen få steder vi etter hvert ble veldig kjent på. Anker Klause, Chan, Morgenland, Chan, Cutie Pie, Chan, Morgenland, Cutie Pie J De ansatte trodde nok vi var lettere sprø der vi satt  og spredde obskure illustrasjoner utover bordene og diskuterte og tegnet intenst. De tok kanskje ikke helt feil. Det handler tross alt om jakten på opplevelsen av mening i en tilsynelatende meningsløs tilværelse…. Intet mindre. Men vi har absolutt klart å lage ganske mye mening i vår egen tilværelse i det siste. Vi skaper en helt ny verden….

 

TO BE CONTINUED